Niedersachsen: Rechtbank schaft 2G-regel in de detailhandel af

• donderdag 16 december 2021
  • Categorie:
  •  Het resultaat van de juridische beoordeling zorgt nu voor een donderslag

Niedersachsen: Rechtbank schaft 2G-regel in de detailhandel af

(Vertaling: E.J. Bron)

Nadat andere Duitse deelstaten al eerder ongevaccineerden van het inkopen doen hadden uitgesloten, trad de regel in Niedersachsen pas maandag in werking. De administratieve rechtbank in tweede instantie in Lüneburg moest donderdag beoordelen of winkels alleen maar gevaccineerde of genezen klanten binnen mogen laten en mogen bedienen. Uitzonderingen gelden alleen voor winkels die de directe verzorging dienen, zoals de supermarkt of de apotheek.

Het resultaat van de juridische beoordeling zorgt nu voor een donderslag

De rechters beschouwen het als niet naar verhouding om alleen maar gevaccineerde en genezen personen de toegang tot winkels toe te staan. Er zou sprake zijn van een bescherming door medische mondkapjes, de pandemie-situatie zou ook in waarschuwingsfase 2 “beheersbaar” zijn. Bovendien zou het gelijkheidsprincipe worden geschonden.

Alleen al in de levensmiddelendetailhandel, die uitgesloten is van de 2G-regeling, zou het overgrote deel van de dagelijkse contacten met klanten plaatsvinden, staat er verder in de motivering van de rechtbank.

Er was een klacht ingediend door een onderneming, die ook in Niedersachsen in een filiaal een gemengd assortiment aanbiedt. Tegen het vonnis kan niet in hoger beroep gegaan worden.

Stefan Birkner, de fractievoorzitter van de FDP in het parlement van de deelstaat Niedersachsen, begroet het vonnis: “De detailhandel in bewijsbaar geen bron van infectie, 2G in de detailhandel is er niet voor de infectiebescherming.”

De regering van de deelstaat zou daarmee alleen maar de vaccinatiedruk hebben willen verhogen. “Ze zou eindelijk moeten leren van de inmiddels talrijke door rechtbanken uitgesproken maatregelen: die moeten altijd goed gemotiveerd zijn en ingrepen in de grondrechten zijn alleen maar toegestaan wanneer ze dringend noodzakelijk zijn tegen de infectiebescherming.”

Bron:
    bild.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)