Meststoffenbedrijf mag op boerenland uitbreiden van twee naar vier hectare. ’Je moet niet willen dat er mestsilo’s op een bedrijventerrein staan’, aldus de wethouder

• woensdag 22 december 2021

HOLLANDS KROON -ANNA PAULOWNA

Meststoffenbedrijf Van der Stelt kan het bedrijf aan de Nieuwesluizerweg in Slootdorp uitbreiden van twee naar vier hectare. De gemeenteraad stemde in ruime meerderheid met dit voorstel in.

Winnie van Galen 22-12-2021

Van der Stelt heeft aangegeven de extra grond nodig te hebben voor onder meer de bouw van een kantoor, laboratorium, een stallingsplek voor 25 vrachtwagencombinaties en een garage voor onderhoud. Onderdeel van het plan is het overhevelen van een deel van de activiteiten van de vestiging in Beverwijk naar Slootdorp.

Een deel van de oppositie ziet Van der Stelt liever naar een bedrijventerrein vertrekken, bleek dinsdagavond tijdens de raadsvergadering. Onder meer uit het oogpunt van verkeersveiligheid, gaf fractievoorzitter Lilian Peters van GroenLinks aan. De Nieuwesluizerweg omschreef ze als ’een enge weg om op te rijden’. Ook klonk bij meerdere partijen de vraag of er met de uitbreiding van het meststoffenbedrijf geen precedentwerking ontstaat en waarom het college geen alternatieve locaties heeft onderzocht.

Niet in het geding

Wethouder Theo Groot gaf aan dat de verkeersveiligheid niet in het geding is. ,,Het gaat om twintig vrachtwagens per dag meer en veertig gewone auto’s van het personeel. De Nieuwesluizerweg kan dat gemakkelijk aan. Er wordt gedaan alsof het een landweggetje is, maar dat is niet zo.’’

Een verplaatsing van het bedrijf naar een bedrijventerrein noemde de wethouder ’onverstandig’. ,,Je moet niet willen dat er mestsilo’s op een bedrijventerrein zijn gevestigd. En als we naar de aanvraag van het bedrijf kijken, gaat het om een uitbreiding, niet om een bedrijfsverplaatsing.’’ Dat laatste is pas aan de orde als er een goed alternatief zou bestaan en dat is er niet, aldus Groot. En over een mogelijke precedentwerking zei hij dat Van der Stelt ’echt een bijzonder geval is en het hier om maatwerk gaat.’

Noordhollands Dagblad