‘De angstmodellen van het RIVM blijken opnieuw waardeloos’

• woensdag 29 december 2021
  • Categorie: , ,
  • Nobelprijswinnaar Michael Levitt zei dat Nederland het record zet voor slechtste corona-aanpak ooit.

‘De angstmodellen van het RIVM blijken opnieuw waardeloos’

RIVM-baas Jaap van Dissel waarschuwde amper twee weken geleden in de Tweede Kamer dat de omikronvariant in potentie tot 600 ziekenhuisopnames en ruim 100 ic-opnames per dag kan leiden.

Dat zou twee keer het niveau zijn waarop de laatste golf piekte. “Het is allemaal niet geruststellend,” aldus Van Dissel. Hij baseerde zijn voorspelling van het aantal ziekenhuisopnames op onderzoek uit Groot-Brittannië.

Vanwege de zorgen rond de omikronvariant besloot het kabinet een harde lockdown in te stellen. Er werd met verbazing gereageerd op dit besluit, ook in het buitenland. Nobelprijswinnaar Michael Levitt zei dat Nederland het record zet voor slechtste corona-aanpak ooit.

Volslagen disproportioneel en zeer schadelijk

Hij merkte op 19 december op dat ‘Nederland 18 dagen geleden heeft gepiekt, zoals voorspeld’. Het coronadashboard laat zien dat het aantal IC-opnames al sinds begin december daalt. Het lijkt er dus sterk op dat Levitt gelijk heeft gekregen en dat het RIVM ernaast zit.

“De angstmodellen van het RIVM blijken opnieuw waardeloos en het beleid van het kabinet volslagen disproportioneel en zeer schadelijk. Kan het kabinet dan tenminste haar blunder toegeven en de panieklockdown per direct opheffen?” vraagt Tweede Kamerlid Wybren van Haga.

Dinsdag dient het kort geding tegen de lockdown.