’Dat sloop op Willemsoord doorgaat is minachting van de rechtspraak’. Erfgoedstichting wacht op uitspraak

• maandag 13 december 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

Minachting van de rechtspraak. Dat gedrag vertonen gemeente Den Helder en Zeestad volgens de stichting Behoud Cultureel Erfgoed (SBCE).

Arie Booy 13-12-2021

Door verder te gaan met de sloop op het Willemsoordcomplex, terwijl de bestuursrechter nog geen uitspraak over de omgevingsvergunning heeft gedaan, is sprake van minachting van de rechtspraak en de burgers van Den Helder. Dat stelt voorzitter Paul Schaap van de stichting.

Bezwaarschriften

In totaal zijn tegen de vergunning zeven bezwaarschriften ingediend bij de bestuursrechter in Haarlem. Naast de SBCE is dit gedaan door de Erfgoedvereniging Heemschut, de belangenvereniging uit de Visbuurt, de Stichting Helderse Botters en een drietal privépersonen. Daarnaast is door drie van deze partijen een kort geding aangespannen. Al deze zaken zijn op 25 november in één lange zitting door de meervoudige kamer van de rechtbank behandeld. Gezien de complexiteit van de zaken zeggen de rechters zeker zes weken nodig te hebben om tot een vonnis te komen.

,,Een afgegeven omgevingsvergunning heeft geen opschortende werking, maar gebruikelijk is dat men uit respect voor de rechtspraak en de burgers van Den Helder en om geen financiële risico’s te lopen, niet begint met sloopwerkzaamheden”, zegt Schaap. ,,Maar blijkbaar geldt dit niet voor Zeestad en de gemeente Den Helder.”

Sloopwerk

Aannemer Friso BV is al enkele weken bezig met sloopwerk in de twee voornoemde gebouwen, waarin de gemeente zo’n vierhonderd ambtenaren wil vestigen.

Noordhollands Dagblad