Rechter schorst besluit van de gemeente om voormalig hotel voor arbeidsmigranten te sluiten.

• vrijdag 26 november 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA
     Ze mogen nu voorlopig in Anna Paulowna blijven, anders zouden ze dakloos zijn

Frits Verhagen 26-11-2021

Zestien arbeidsmigranten kunnen voorlopig blijven in het voormalige hotel aan de Molenvaart in Anna Paulowna. Dat heeft de Haarlemse bestuursrechter Klaus bepaald in een kort geding dat de eigenaar en exploitant van het migrantenverblijf hadden aangespannen tegen de gemeente Hollands Kroon.

Hollands Kroon besloot eerder dit jaar dat de voorziening voor arbeidsmigranten moest sluiten. De gemeente wil liever grotere centra aan de rand van bedrijfsterreinen. De vertegenwoordigster van de gemeente zei vorige maand tijdens de behandeling van de zaak dat er voorlopig geen plekken beschikbaar zijn in de regio.

Dat gegeven weegt zwaar voor de rechter. Hij vindt het van belang dat de arbeidsmigranten een dak boven hun hoofd hebben. Als het besluit van de gemeente zou worden uitgevoerd, zou dat betekenen dat de arbeidsmigranten dakloos worden. Het besluit van de gemeente wordt daarom geschorst.

Op het voormalige hotel-restaurant rust al geruime tijd een horecabestemming. Tijdens de zitting steggelden de partijen over de vraag of het huisvesten van arbeidsmigranten eigenlijk binnen die bestemming past. De eigenaar en exploitant vonden uiteraard van wel, de gemeente van niet.

Bestuursrechter Klaus vindt een kort geding niet geschikt om zich over die principiële vraag uit te laten. De partijen zouden daarvoor een bodemzaak moeten beginnen bij een meervoudige kamer, waarbij drie rechters zich over de kwestie buigen.

Noordhollands Dagblad

Mag ook wel in de krant dat er nog een Rechter te vinden is die Hollands Kroon in het ongelijk stelt.