Met het atoom kan het wél: CO2 serieus omlaag

• dinsdag 2 november 2021
  • Gerenommeerde Nederlandse politici weten niet alleen niets van kernenergie, ze zijn daar trots op.

27-10-2021

En dat terwijl steeds meer mensen uit progressieve en activistische kring in de gaten krijgen dat je met kernenergie wél snel de CO2-uitstoot van een land kunt verlagen, schrijft Simon Rozendaal.

Nederland is van oudsher anti-atoom. Toen de landen om ons heen vijftig jaar geleden kerncentrales bouwden, lieten wij dat onder invloed van de provo’s, hippies en de Kabouterpartij na. Die relatief kleine kerncentrale in Borssele en die nog kleinere (en wegens ‘het ongunstig politiek klimaat jegens kernenergie’ in 1997 gesloten) in Dodewaard zetten weinig zoden aan de dijk.

De anti-nucleaire sentimenten bruisen nog steeds. Kijk naar het fragment waarin Rob Jetten van D66 ginnegapt om de suggestie van Joost Eerdmans (JA21) dat je met kernenergie huizen kunt verwarmen. Haha, wat zijn populisten toch dom! Gerenommeerde Nederlandse politici weten niet alleen niets van kernenergie, ze wíllen er niets van weten en kloppen zich daarvoor op de borst. En dat terwijl steeds meer mensen uit progressieve en zelfs activistische kringen in de gaten krijgen dat je met de inzet van kernenergie wél de CO2-uitstoot snel en substantieel kunt verlagen. Mag ik er een paar in de schijnwerpers zetten?

Hansen werd gearresteerd bij een demonstratie tegen een kolenmijn

Te beginnen met James Hansen (80). Deze Amerikaanse natuurkundige en ex-topman van de NASA leidt de afdeling Climate Science bij The Earth Institute van Columbia University. Hij zette klimaat op de mondiale agenda toen hij in 1988 een toespraak hield voor de Amerikaanse Senaat en werd in 2009 gearresteerd bij een demonstratie tegen een kolenmijn. Sinds een jaar of tien is Hansen pro-kernenergie en draagt dat uit in artikelen en open brieven.

In 2016 rekende Hansen samen met enkele Chinese en Amerikaanse onderzoekers in wetenschapsblad Science voor dat de uitstoot van CO2 door het gebruik van kernenergie vijf- tot twaalfmaal zo snel kan worden teruggedrongen als met zon en wind.

De milieubeweging verergert de opwarming

Geoff Russell is een Australische dierenrechtenactivist en wiskundige. Hij schreef in 2015 een boek (GreenJacked! The derailing of environmental action on climate change) waarin hij schrijft dat de milieubeweging de opwarming verergert. Russell ziet maar twee echte routes: minder vlees en meer kernenergie.

Hij publiceerde vorige maand enkele grafieken op Twitter, waarin hij toont hoeveel koolstofarme stroom landen per hoofd van de bevolking (in stappen van vijf jaar) hebben gerealiseerd. In Duitsland was dat tussen 2000 en 2020 1.000 megawattuur met behulp van zonnecellen, windmolens en biomassa. Dat weet u, want dit is de beroemde, oeps, beruchte Energiewende.

Frankrijk, België en Zweden hebben tussen 1980 en 1990 ook een energietransitie tot stand gebracht, maar dan met kernenergie. België en Frankrijk haalden tussen 1980 en 1990 3.000 megawattuur per inwoner, Zweden zelfs 4.000.

Met andere woorden, het atoom genereerde toen drie- tot viermaal zoveel CO2-arme stroom als zon, wind en biomassa nu in Duitsland. En het ging ook nog eens veel sneller. De Energiewende vergt tot nu toe twintig jaar, in België, Frankrijk en Zweden lukte het in vijf jaar.

Russells grafieken weerspreken ook de stelling dat het door technologische vooruitgang nu zoveel sneller gaat met zon en wind dan twintig jaar geleden. Russell: ‘Hernieuwbare bronnen groeien traag als een gletsjer en hun groeisnelheid daalt zelfs.’

Frankrijk gaat nieuwe kerncentrales bouwen

De Amerikaanse klimaat- en milieuactivist Michael Shellenberger (50) werd in 2008 door TIME verkozen tot Hero of the Environment. Tegenwoordig reist hij de hele wereld over om odes aan het atoom te brengen, die hij afsluit met een citaat van de zanger Sting: ‘Als we de opwarming willen aanpakken, is kernenergie de enige manier om grote hoeveelheden stroom op te wekken.’

Shellenberger is blij met de Franse president Emmanuel Macron, die heeft gezegd dat Frankrijk nieuwe kerncentrales gaat bouwen (zes grote en een reeks kleintjes, mede voor de verwarming van huizen, meneer Jetten!). ‘Moed is besmettelijk,’ schrijft Shellenberger en hij noemt een aantal landen die weer pro-atoom zijn. Zelfs notoir anti-nucleaire landen schuiven, constateert hij. Hij noemt daarbij Duitsland en Nederland – dat nu in Brussel bepleit het atoom dezelfde voorrechten te geven als andere duurzame bronnen.

Oh ja, op 6 november is er een pro-nucleaire demonstratie in Amsterdam.