Het bestemmingsplan Kooyhaven wijzigen zodat daar bedrijven heen kunnen die dat nu niet mogen?

Datum:
  • maandag 15 november 2021
  • in
  • Categorie: , ,
  • De gemeenteraad van Hollands Kroon vindt dat de gemeente zich moet houden aan afspraken met omwonenden.


    Delano Weltevreden 15-11-2021

    DEN HELDER

    Het bestemmingsplan Kooyhaven wijzigen en het convenant met de omwonenden openbreken zodat meer bedrijven in aanmerking komen om zich daar te vestigen? De animo daarvoor is niet groot in de gemeenteraad van Hollands Kroon. Sommige fracties willen eerst een goed onderbouwd voorstel zien, andere partijen zijn mordicus tegen.

    Kooyhaven ligt op het grondgebied van Hollands Kroon, maar Port of Den Helder gaat over de uitgifte van grond. Het bedrijventerrein is voornamelijk bedoeld voor ondernemingen die voor hun bedrijfsvoering aan het water willen of moeten zitten.

    In 2016 is Kooyhaven tot ontwikkeling gebracht. Er zijn nog geen bedrijven gevestigd, maar drie ondernemingen hebben hun vinger opgestoken. Zij kunnen zich daar echter niet vestigen, omdat het bestemmingsplan en het convenant dat met omwonenden is gesloten zich daartegen verzetten.

    Op vragen uit de gemeenteraad van Den Helder zei havenwethouder Kees Visser onlangs dat geprobeerd wordt de gemeenteraad van Hollands Kroon zover te krijgen dat wordt ingestemd met een wijziging van het bestemmingsplan.

    Fractievoorzitter Lilian Peters van GroenLinks laat geen twijfel bestaan over het standpunt van haar fractie: ,,Wij zijn niet bereid om aan de afspraken met de omwonenden te tornen.’’

    Duidelijk

    Ook Senioren Hollands Kroon, de grootste coalitiepartij, is duidelijk: ,,Onze partij is van mening dat de afspraken met de belanghebbende inwoners bindend zijn’’, zegt fractievoorzitter Jip Pankras.

    Fractievoorzitter Henk van Gameren (Lada) trekt fel van leer tegen beide gemeentebesturen. Hij noemt het Kooyhavenplan ’kleuterwerk’ en ’totaal broddelwerk’, omdat er volgens hem niet goed over is nagedacht. ,,Er moest en zou daar een nieuwe binnenhaven komen. Allerlei plannen zijn erdoorheen gedrukt. Om vervolgens te merken dat daar niet eens een schip kan aanmeren. Daar word je toch moedeloos van? En nu moeten wij spoorslags 180 graden draaien omdat er van alles niet klopt of deugt? Ik ben daar nog niet uit.’’

    En de afspraken met omwonenden? ,,Bewoners van Breezand hebben niet voor niks bedenkingen gehad tegen Kooyhaven’’, zegt Van Gameren. ,,Ik denk dat er eerst een hele discussie met de omwonenden moet plaatsvinden. Als zij de afspraken niet willen wijzigen, gaan wij aan de kant van de omwonenden staan. We zijn gekozen door inwoners. Niet om stupiditeiten van colleges en ambtenaren recht te zetten.’’

    Dorien Sijbenga-Van den Outenaar, fractievoorzitter van oppositiepartij Anders!, vindt dat je niks hebt aan een leeg bedrijventerrein. Of haar fractie voor een bestemmingsplanwijziging stemt, hangt voor een groot deel af van wat voor bedrijven naar Kooyhaven willen. Overleg met de omwonenden vindt zij van groot belang.

    ,,Als je iets met elkaar afspreekt, moet je je daaraan houden’’, zegt zij. ,,Als de omwonenden er geen bezwaar tegen hebben, valt met ons te praten over een wijziging van het bestemmingsplan. Maar dan moet ook duidelijk zijn dat die bedrijven nergens anders terecht kunnen. Want we hebben meer bedrijventerreinen.’’

    Alle details

    D66 wil eerst alle details weten, voordat de fractie een standpunt inneemt, zegt fractievoorzitter Maarten Versluis.,,Het meest prettige scenario is dat de omwonenden akkoord gaan met een wijziging van de afspraken. Er zijn scenario’s denkbaar waarin dat niet gebeurt. Maar dan moet er een héél goede reden zijn, want een akkoord is een akkoord.’’

    Ook PvdA wil de details weten. Fractievoorzitter Sylvia Buczynski vindt de afspraak met omwonenden belangrijk. ,,We willen daar bijvoorbeeld geen zware chemische industrie hebben waardoor je dat akkoord met de omwonenden moet openbreken. Want dat is niet de belofte aan hen geweest.’’ Zij acht het aan de andere kant mogelijk dat er in de afgelopen jaren technische ontwikkelingen zijn geweest die het voor bepaalde bedrijven mogelijk maakt om toch op Kooyhaven te gaan zitten.

    CU vindt de afspraken met de omwonenden leidend, zegt fractievoorzitter Marjan Tolhuis. ,,Je zult met de bewoners om tafel moeten. Als zij nee zeggen wordt het bestemmingsplan wat mij betreft niet gewijzigd. Als je een convenant hebt, moet je je daaraan houden.’’

    Fractievoorzitter Wim Groot (VVD) vindt dat het bestemmingsplan alleen kan worden gewijzigd als daar met de omwonenden afspraken over kunnen worden gemaakt. ,,Want de afspraken met de omwonenden staan voor ons nog als een paal boven water.’’

    Uitkomst

    Sjaak Vriend (fractievoorzitter CDA) wil weten wat de omwonenden vinden van een bestemmingsplanwijziging. ,,Zolang ik daar niet de uitkomst van weet, kan ik geen ja of nee zeggen.’’

    In iets andere bewoordingen zegt Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon hetzelfde: ,,Als men iets wil, moet men eerst in gesprek met de omwonenden. Dan kunnen we ons als raad buigen over de vraag of en zo ja wat er veranderd zou moeten worden.’’

    Afhankelijk

    Port Of Den Helder is voor de bedrijfsvoering mede afhankelijk van de verkoop of verhuur van grond aan bedrijven. Het bedrijf kan niet de eigen broek ophouden en moet voor het uitvoeren van projecten regelmatig bij de gemeente Den Helder aankloppen. Mede daarom hoopt het Helderse gemeentebestuur dat het bestemmingsplan Kooypunt snel wordt gewijzigd en dat de omwonenden groen licht geven.

    Noordhollands Dagblad

    3 reacties :

    Anoniem zei

    Misschien Hoogovens hier naar toe halen? Dan weten we zeker dat het oorlog met de omwonenden wordt, al zal dat voor de politiek geen probleem zijn, die wonen er immers niet.

    Anoniem zei

    Wat bedoel je hiermee, anoniem 1?

    Anoniem 1 zei

    Anoniem 2, wat ik er mee bedoel is dat vooral de VVD, maar ook het CDA tegen een negatief advies van de Raad de Kooyhaven er door heeft gedrukt of bent u dat vergeten?
    Het is al jaren bekend, nog voor de plannen van de Kooyhaven gerealiseerd waren, dat een haven tussen een paar bruggen en achter een zeesluis weinig nut heeft. Bij zinloze projecten moet men zich altijd afvragen wie er beter van worden, ben ik duidelijk genoeg?
    Ik zou zeggen, kijk even op de site van JAS en uw geheugen zal worden opgefrist.

    Een reactie posten