Gemeenten in NH Noord gaan QR-checks aan de deur bevorderen met geld van het Rijk. Niet per se met BOA’s, want vind die maar eens

• donderdag 4 november 2021
  • Categorie: , ,
  •  ALKMAAR

Met geld van het Rijk gaan de zeventien gemeenten van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord de QR-checks aan de deur stimuleren.

Gert van der Maten 4-11-2021

Dat zegt de Alkmaarse burgemeester Anja Schouten, tevens voorzitter van de V-regio. Het Rijk geeft de 25 V-regio’s van Nederland daar 45 miljoen euro voor. Dat geld wordt naar rato van het inwonertal verdeeld. De V-regio hier krijgt 1.714.638 euro en een kwartje.

Aanvankelijk, aldus Schouten, wilde de regering de 45 miljoen inzetten voor meer handhaving, dat wil zeggen: voor meer controle door BOA’s of er wel gecontroleerd wordt aan de deur. ,,De burgemeesters hebben echter gezegd dat wij daar eigenlijk niet zoveel aan hebben. We kunnen namelijk niet ineens nieuwe BOA’s uit de boom plukken. Maar alles begint met een goede naleving van de regels, dus willen we die nu stimuleren.”

Inhuren

Volgens de burgemeester betaalt Alkmaar onder meer het centrale QR-checkpoint op het Waagplein van het geld. ,,Maar de gemeente zou bijvoorbeeld ook beveiligers kunnen inhuren en die ter beschikking kunnen stellen aan ondernemers of sportclubs. We kunnen er mankracht of spullen van betalen, als het maar de naleving van de coronamaatregelen stimuleert.”

Momenteel, aldus Schouten, worden er al telkens steekproeven gehouden. ,,En als we bijvoorbeeld zien dat er geen QR-check is ingericht, of dat die niet wordt uitgevoerd, dan gaan we in gesprek. Dan gaan we vragen: Hoe kunnen we je helpen, wat heb je nodig om het wel te doen?” Voor de steekproeven wordt gekeken waar het risico het grootst is. ,,We kennen onze mensen, maar we kijken ook waar grote groepen samenkomen.”

Slim

Tegelijkertijd gaan Rijk, V-regio’s en gemeenten uitzoeken wat wel werkt en wat niet. Bij theaters en bioscopen bijvoorbeeld gaat de QR-check volgens de burgemeester heel goed. ,,Wat kunnen we daarvan leren?” Schouten: ,,We willen informatiegestuurd slim stimuleren.” Dat daar nog wel enige studietijd voor nodig is, vindt de burgemeester normaal. ,,Gedurende de hele pandemie zie je dat nieuwe of aangepaste maatregelen altijd twee à drie weken nodig hebben voor ze goed zijn uitgekristalliseerd.”

Tegelijkertijd wordt de materie ingewikkelder voor politie en BOA’s. Met de nieuwe maatregelen die zaterdag ingaan, wordt in de woorden van Schouten ’het veld groter’. Daarom benadrukt ze nog maar eens dat alles valt of staat met de naleving van de regels en adviezen door iedereen. ,,Je kunt niet als burger vinden dat die noodzakelijk zijn, en dan maar wachten tot de handhaving ze afdwingt.”

Noordhollands Dagblad

In het recente verleden kwam de SS langs om het Ausweis te controleren en waar nodig de mensen af te voeren naar de vernietigingskampen. Tegenwoordig buitelen de politici over elkaar heen om dit mensonterende voorbeeld te kopiëren om zodoende de democratie met alle mogelijke middelen sneller als het licht af te schaffen en het Maoïsme(Globalisme) in te voeren.
    Onbegrijpelijk dat dit soort mensen zoals Anja Schouten zich voor het karretje van een paar psychopaten in Den Haag laten spannen, maar hoe je het wendt of keert, ze zijn medeplichtig en dienen net zo vervolgd te worden als hun psychopathische voorbeelden.