Boosterprik: pas op voor valse e-mails

• dinsdag 30 november 2021
  •  Boosterprik: pas op voor valse e-mails

PERSINFORMATIE

30 november 2021

Boosterprik: pas op voor valse e-mails

Ouderen in onze regio krijgen valse e-mails binnen over de boosterprik, zogenaamd met de GGD als afzender. GGD Hollands Noorden krijgt hier verschillende berichten over binnen. De ontvanger krijgt te lezen dat iedere senior in Nederland verplicht een boosterprik krijgt. De GGD verstuurt nooit dergelijke e-mails met uitnodiging.

Deze valse e-mails, ook wel phishing mails genoemd, zijn door heel Nederland verstuurd. In de e-mail staat een link. Als daarop wordt geklikt, komt men in een bankomgeving terecht. Deze is nagebouwd. Fraudeurs proberen op deze manier geld afhandig te maken van senioren.

Boosterprik is vrijwillig en gratis
    Mensen worden door de GGD nooit per mail uitgenodigd voor een vaccinatie. Bovendien is de prik vrijwillig en gratis. Geen enkele GGD vraagt om een bankrekening of om geld over te maken.
    Uitnodigingen voor de boostervaccinatie gebeurt via een brief van het RIVM. Soms nodigt GGD GHOR Nederland bepaalde (leeftijds)groepen al eerder uit. Dat gebeurt via een media-oproep. Lokaal worden soms sms-berichten gestuurd.

Koepelorganisatie GGD GHOR Nederland stuurt alleen afspraakbevestigingen per e-mail. Die worden automatisch verstuurd omdat inwoners (online of telefonisch) een afspraak hebben gemaakt. In de afspraakbevestigingen staat bijvoorbeeld wat men meeneemt naar de vaccinatielocatie.

Valse e-mail? Niet openen
    Nu meer mensen worden opgeroepen voor een boosterprik, neemt ook de cybercriminaliteit toe. Fraudeurs hopen geld afhandig te maken van mensen die niet weten hoe het vaccinatieproces werkt. Het dringende advies luidt: open de valse e-mails niet en gooi ze ongelezen weg.

Doet Stichting Jas goed om zulke waarschuwingsberichten te plaatsen.

Dekker zei

Kan iemand op deze site me uitleggen waarom we aan de Boosterprik moeten als we al 2 prikken hebben gehad? We zouden na die 2 prikken toch geen Corona meer kunnen krijgen en niet meer besmettelijk zijn zo beloofden Hugo en Mark ons? Dus ondanks de loze beloftes van die 2 moeten we nu dus aan de booster omdat de eerdere 2 injecties niet geholpen hebben.
    Zal de Boosterprik ons dan wel helpen of hebben we over een paar maanden weer een booster nodig en dan weer 1 en voor de overlevenden van al die prikken nog 1?
    Is er nog iemand die gelooft dat leden van deze Regering en aanverwanten wel de 2 injecties hebben gehad? Dan bedoel ik dus niet de zogenaamde injecties voor de foto want dat zullen ongetwijfeld injecties zijn met een zoutoplossing.

Verontruste zei

Het verdienmodel van de eerste twee is uitgewerkt en "boosters" zorgen voor continuïteit bij big pharma. Voor wat betreft de effectiviteit, die kan nu opgevoerd worden, dat wil zeggen de uitrol van de decimering van de wereldbevolking. De gentherapie is het "virus".
    Maar eerst om de pensioenpot veilig te stellen.