Tweede Kamer wil direct opheldering windmolenlobby bij RIVM: “De gang van zaken die nu naar buiten is gekomen, is zorgwekkend.”

• donderdag 28 oktober 2021
  • Categorie: , , ,
  • De Tweede Kamer is van mening dat er snel opheldering moet komen over de neutraliteit van rapporten omtrent gezondheidseffecten van windturbines.

Bart Reijmerink 28-10-2021

Verschillende academici hebben kritiek geuit op de werkwijze van het RIVM, het Rijksinstituut lijkt gebruik te maken van door de windmolenindustrie betaalde of beïnvloede studies. Dit tegen het zere been van bezorgde Kamerleden die snel opheldering willen.

De Universiteit van Twente heeft kritiek geuit op de werkwijze van het RIVM, dat meldt de Telegraaf. Het lijkt er namelijk sterk op dat het RIVM in de broekzak zit van de zogeheten windmolenlobby. Het RIVM heeft in enkele rapporten niet openbaar gemaakt dat ze gebruik hebben gemaakt van studies waarbij sprake is van belangenverstrengeling. Tweede Kamerleden delen de zorgen en willen snel opheldering:

“Windmolens op land kunnen er alleen staan als het veilig is voor omwonenden en als er draagvlak is. Die veiligheid moet onafhankelijk worden vastgesteld. Mensen moeten de conclusies kunnen vertrouwen. De gang van zaken die nu naar buiten is gekomen, is zorgwekkend.”, aldus VVD’er Silvio Erkens.

Sinds de Raad van State een bom legde onder plaatsing van veel nieuwe windparken is er ineens veel meer aandacht voor het vraagstuk van de gezondheidseffecten van windmolens. Al langer zijn er kritische geluiden te horen vanuit de samenleving en de academische wereld. Zowel de natuur als de gezondheid van mensen kan risico lopen bij de plaatsing van windmolens.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Dat het RIVM mogelijk te makkelijk beïnvloedbaar is door windmolenlobby is natuurlijk een kwalijke zaak. Het ondermijnt namelijk de geloofwaardigheid van het instituut op deze manier. Het is daarom goed om te zien dat er meer druk komt vanuit de politiek én de academische wereld.

DDS

Waarom verbaast me dat niet, het is al jaren een grote bende bij de diverse Overheden en daar zal niets aan veranderen zolang dat crapuul van een Rutte de baas speelt over dit land.

De geldmachine draait nog steeds.

Ik vraag me al jaren af hoe deze windgekte allemaal kan worden betaald.

Anoniem 2, deze gekte gaat door tot ze het nut ervan niet meer kunnen verdedigen en dan gaan ze beginnen met "waterstof" wat in 1e instantie van/met....aardgas wordt gemaakt, dan hebben de deskundigen van VVD en GL een reden om u nog verder uit te kleden.