Raad van Europa bezorgd over ongekozen burgemeesters

• woensdag 27 oktober 2021
  • Categorie: , ,
  • STRAATSBURG De Raad van Europa is bezorgd over de manier waarop Nederlandse burgemeesters en commissarissen van de Koning worden benoemd.

27-10-2021

Dat staat in een dinsdag gepubliceerd rapport, uitgevoerd door een commissie die de lokale besturen in Europa monitort.

De commissie ziet liever dat de burgemeesters en commissarissen via verkiezingen worden gekozen. De rollen van deze bestuurders zijn de afgelopen decennia steeds politieker en belangrijker geworden, stelt de Raad. Zo worden er steeds vaker op gemeentelijk of provinciaal niveau beslissingen genomen over veiligheid, openbare orde, of tijdens de coronacrisis zelfs over grondrechten.

Ook trekken de burgemeesters en commissarissen het landelijk beleid soms openlijk in twijfel, bijvoorbeeld bij de lokale opvang van vluchtelingen. De commissie vindt het daarom passend om verkiezingen te houden voor deze functies.

Verder ziet de commissie dat gemeenten er sinds 2015 veel meer taken bij hebben gekregen. Volgens het rapport hebben gemeenten en provincies een breed scala aan taken die ze uit moeten voeren, veel meer dan in andere Europese landen.

De commissie raadt aan de lokale overheden genoeg geld te geven om de taken uit te voeren, zeker op het gebied van sociale en jeugdhulp.

Noordhollands Dagblad