Nieuw leiderschap van Kaag is leeg en on-Nederlands

• vrijdag 1 oktober 2021
  • Er is één zekerheid te midden van alle onzekerheden: dit demissionaire kabinet zal weer een regerend kabinet worden. Dit was zeven maanden geleden al te regelen. Maar mevrouw Sigrid Kaag vond het nodig om het land al die tijd bezig te houden met haar progressieve fantasie, schrijft Afshin Ellian.

1-10-2021

D66 is de partij van de elite die ontploft van toekomstfantasieën over het Land van Ooit, en de ChristenUnie paste niet bij die fantasieën. D66 en ChristenUnie hebben op het gebied van klimaatbeleid en immigratie bijna dezelfde opvattingen. En toch sloot D66 de ChristenUnie uit, omdat ze over immateriële zaken van mening verschillen. De dreiging van nieuwe verkiezingen bracht D66 terug in de politieke realiteit. In de peilingen gaat het niet goed met D66 en de populariteit van mevrouw Sigrid Kaag klettert naar beneden.

Waarom is Sigrid Kaag zo’n ongeleid projectiel?

Kaag heeft hopelijk geleerd dat de politiek in normale tijden niet door fantasieën gestalte krijgt, maar door de machtsverhoudingen. Net als velen worstel ik met de vraag waarom Kaag zich gedroeg als een ongeleid projectiel. Wie kon rekenen, wist dat slechts met CDA en VVD een regering kan worden gevormd. Daarom moest Kaag volgens de regels van politiek juist zo min mogelijk haar toekomstige onontkoombare partners beledigen, treiteren en op de ziel trappen.

Er zijn minstens twee redenen te noemen waarom Kaag zich als een ongeleid projectiel gedroeg. De eerste heeft te maken met het feit dat Kaag tamelijk onbekend is met de Nederlandse politieke cultuur en omgangsvormen. Zij leefde geestelijk in het Midden-Oosten, waar de leider dicteert wat er moet gebeuren, en lijfelijk was zij vooral – vanwege haar diplomatieke activiteiten – in de wereld van dictators. Dit type sferen past niet bij Nederland.

Mannelijke omgeving van Kaag zorgt voor merkwaardig tactiek van D66

De tweede reden van Kaags vreemde gedrag ligt in haar mannelijke omgeving. Zij wil vrouwen aan de top, maar zelf verzamelde zij vooral mannen om zich heen. Over de adviesgroep van Kaag verscheen een zeer interessant artikel met feiten en informatie in De Telegraaf. Het team- Kaag verspreidde nare geruchten over informateur Johan Remkes, dat hij als een dronkenlap niet in staat zou zijn om de onderhandelingen te leiden.

De Telegraaf probeerde daarom uit te zoeken wie precies de ‘fluisteraars van het nieuwe leiderschap’ zijn. Ze worden in de wandelgangen aangeduid als ‘de magere mannetjes’, adviseurs van Kaag die haar al sinds de verkiezingscampagne Kaag van hun briljante adviezen voorzien. Dit zijn een paar namen en rugnummers: Sjoerd Sjoerdsma (40), Daan Bonenkamp (37), Rob Jetten (34). Hier een voorbeeld van hoe de groep denkt en functioneert:

‘Ze verslonden politieke series als The West Wing en House of Cards. Altijd keurig in pak, benaderbaar en merkbaar dol op het politieke spel. Maar daarbij gaat het ze in de eerste plaats om de knikkers. Niet voor niets deden ze er alles aan om Kaag zo goed mogelijk in een NPO-‘documentaire’ over het voetlicht te laten komen en bestookten ze de makers met verzoeken daartoe. De HJ Schoo-lezing van begin september, waarin Kaag op een cruciaal moment in de wankele formatie hard uithaalde naar VVD-voorman Mark Rutte, kwam ook uit hun koker.’

De grote leider van D66 had zelf geen gevoel voor verhoudingen. Dat heeft zij nog steeds niet. Zo eiste zij in haar laatste verklaringen dat een zo progressief mogelijk kabinet met Nederland als klimaatkoploper, met meer Europa en meer gelijke kansen (voor migranten) moet worden geformeerd.

Kaag vergat dat Nederland niet progressief stemde

Kaag vergeet één belangrijk politiek feit: Nederland heeft op 17 maart 2021 niet voor een progressief kabinet gestemd. De progressieve partijen D66, GroenLinks en PvdA behaalden respectievelijk 24 (komende van 19), 8 (van 14) en 9 (9) zetels. Ik reken de SP niet tot progressieven, maar tot links. Ook mevrouw Kaag nam de SP niet mee in haar progressieve toekomst.

Lees ook:

D66: stop met de morele schijnheiligheid, superioriteit!

De SP ging van 14 naar 9 zetels. Links heeft dus verloren en het progressieve Nederland heeft slechts 41 van de 150 zetels, met een winnende partij (D66) en twee verliezende partijen! Een progressief kabinet van D66, GroenLinks en PvdA is nooit mogelijk geweest. Daarom koos team-Kaag voor een ander concept: als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed tot de berg gaan. Omgezet in de gedachtewereld van team-Kaag: nu er geen progressieve meerderheid bestaat, moeten anderen progressief worden. Ook een interessante fantasie!

Kaag dacht niet na hoe ze Segers, Hoekstra en Rutte kon overtuigen

Ik kan mevrouw Kaag uit eigen ervaring garanderen dat dit volk zeer koppig en onbuigzaam  is. Ze hebben niet nagedacht hoe ze zonder geweld Gert Jan Segers, Wopke Hoekstra en Mark Rutte in progressieve discipelen van Kaag-D66 gaan transformeren. Nu weten we waar de progressieve grofheid vandaan kwam, namelijk van de magere mannetjes uit de wereld van House of Cards!

De grote politieke satire is onder leiding van team-Kaag uitgevoerd. Nu is de tijd aangebroken dat Kaag haar magere mannetjes het bos in stuurt in de hoop dat ze voor altijd verdwalen. Dat zou een echte leider doen.

ELSEVIER