Jan Hendriks' 'open brief' over (gevolgen van) Windpark N33

• zaterdag 30 oktober 2021
  • Categorie: , , ,
  • De doneeractie 'Tegenwind gerechtigheid voor Jan' voor Jan Hendriks uit Meeden leverde binnen enkele dagen al 8.445 euro (via 96 donaties) op. De ene groep schreeuwt moord en brand dat deze 'windmolenactivist' financieel wordt gesteund. Anderen prijzen zijn inzet voor zijn 'strijd' tegen de komst van Windpark N33.

Gepubliceerd op 29 oktober 2021

Onderstaande tekst is een 'ingezonden brief' van Hendriks.

"Ik voel me nu geweldig gesteund. Over mijn ervaringen van de afgelopen jaren, en dan met name hoe ik behandeld ben nadat ik in hechtenis ben genomen, kan ik wel een paar boeken schrijven. Mogelijk gaat dat in de toekomst nog een keer gebeuren.

Maar wat me nu na aan het hart ligt, is het volgende: Onderzoeker Joris van Hoof van de Universiteit Twente heeft aangetoond dat er sprake is van belangenverstrengeling in de onderzoeken naar gezondheidsrisico's van windturbines. Met andere woorden; ze weten dat er gezondheidsrisico's aan windturbines kleven, maar doen alsof hun neus bloedt.

Ikzelf heb jarenlang actiegevoerd tegen Windpark N33. De meeste mensen weten hoe dat is afgelopen. Op verdenking van het 'in gevaar brengen van de volksgezondheid' heb ik zes maanden in voorarrest gezeten. Mensen die schuldig zijn aan dit vergrijp riskeren een gevangenisstraf van maximaal 12 jaar.

Sinds Windpark N33 is opgeleverd stromen de gezondheidsklachten van omwonenden bij de huisarts binnen. Ze kunnen niet slapen, raken daardoor uitgeput en functioneren niet meer. Hun gezondheid wordt, zolang het windpark draait, iedere dag in gevaar gebracht. Hier komen grote ongelukken van. Denk bijvoorbeeld aan een treinbestuurder of buschauffeur die uitgeput het spoor of de weg opgaat. Zo kan ik nog veel voorbeelden geven.

Waarom moeten wij dit normaal vinden? Iedereen die betrokken is geweest bij de bouw van het windpark - energiebedrijven, boeren, bestuurders en bouwers - heeft een bewust risico genomen om anderen gezondheidsschade te berokkenen. Als een rechter hier werkelijk onafhankelijk naar zou kijken en onafhankelijk over zou oordelen, niet zoals op de manier waarop er over mij is geoordeeld, zou iedereen die hierbij betrokken is in hechtenis genomen moeten worden. Al tijdens het vooronderzoek, aangezien het een twaalfjaarsfeit is.

In Dagblad van het Noorden van afgelopen maandag (25 oktober) zegt William Moorlag (als oud-gedeputeerde betrokken bij Windpark N33/red.) dat hij met de wetenschap van nu het niet anders zou doen, dat hij enkel beleid uitvoerde. Dat maakt het nog erger in mijn optiek. Nu zijn beleid praktijk is geworden en de gezondheidsschade duidelijk is, kiest hij er vervolgens wéér voor om het op dezelfde manier te doen. Deze uitspraak maakt dat ik hem een levensgevaarlijk persoon vind. Burgers horen hiertegen beschermd te worden. Dus justitie, doe je werk.

PS. William, ik vat jouw artikel op als een dreigbrief. Dat is een half jaar. Voor het in gevaar brengen van de volksgezondheid krijg je nog eens twaalf jaar. Dat is 12,5 jaar brommen. Ik heb nog wel wat overlevingstips voor je!"