Hollands Kroon trekt 1,35 miljoen euro uit voor versterking vermogen netwerkbeheerder Alliander

• woensdag 13 oktober 2021

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Hollands Kroon trekt 1,35 miljoen euro uit om netwerkbeheerder Alliander van extra geld te voorzien.

Winnie van Galen 13-10-2021

Alliander heeft in totaal zeshonderd miljoen euro nodig om het stroomnetwerk te verbeteren. Aan de aandeelhouders, gemeenten en provincies, is gevraagd dit bedrag bij elkaar te brengen om te voorkomen dat het geld op de kapitaalmarkt moet worden geleend met als risico dat de aandeelhouders mogelijk minder dividend ontvangen.

De capaciteit van het netwerk moet omhoog om aan de stroombehoefte te voldoen. ,,Het is nog niet aan de hand, maar het gaat wel gebeuren dat bedrijven die meer stroom willen dit niet kunnen krijgen’’, geeft wethouder Theo Meskers als voorbeeld van de stroomkrapte.

Met de oproep aan de aandeelhouders wil Alliander in ieder geval 550 miljoen euro ophalen. Komt dit bedrag niet binnen, dan moet Alliander op zoek naar een alternatief. De kans bestaat dat niet iedere aandeelhouder in de gelegenheid is om Alliander van extra geld te voorzien, aldus Meskers. De 1,35 miljoen euro is gebaseerd op het aandelenkapitaal van Hollands Kroon in Alliander.

Noordhollands Dagblad

Reactie in ND

Liander

Hollands Kroon helpt Liander met €1.300.000,00 staat in de Helderse en Schager Courant van 14 oktober.

Het staat er alsof de wethouder weer een goede daad heeft verricht, maar klopt het ook?

We kunnen ons ten eerste afvragen, waarom een overheid die voor totale privatisering is, aandelen heeft in private bedrijven. We hebben dus niet alleen een KLM waarbij de aandeelhouders door ons belastinggeld kunnen blijven lachen. Maar ook Alliander die het leuk gespeeld heeft door verschillende gemeentes en zelfs de provincie tot hun aandeelhouders te betrekken.

En nu moet er geld komen om te investeren. Er staat heel veel spaargeld geparkeerd van de Nette Nederlanders die niet hun totale vermogen verbrast hebben. Dat is nu kapitaal dat totaal niets opbrengt en tegen een nette vergoeding onder andere voor deze nodige investering gebruikt zou kunnen worden.

Maar wat doet onze steeds minder gewaardeerde overheid: die stopt via verschillende wegen weer vele miljoenen gebaseerd op het aandelenkapitaal in het bedrijf. En dat is geld van u, de belastingbetaler.

En de reden: ’Anders zouden de aandeelhouders minder dividend kunnen ontvangen’. Maar aandelen is toch een risico kapitaal?

Je zou bijna denken dat ze de Nederlander zijn zelfstandigheid wil afnemen. Een goede spaarrekening is toch het middel om zelfstandig en onafhankelijk beslissingen te kunnen nemen.

Moeten daarom misschien ook die boeren weg? Want dat is toch een grote groep - zeer deskundige - nog echt zelfstandigen waarop de regering, ondanks veel onduidelijke regelgeving, nog steeds geen vat heeft kunnen krijgen.

BERT BRUURS

Barsingerhorn

Theo Moras zei

Zal nodig zijn om de internet giganten op Agriport te vriend te houden

Laat ik nou denken dat we via alle energie belastingen ook betalen aan de de aanleg van de diverse netwerken?
    Kennelijk willen de politici Meskers en Groot ook nu weer een wit voetje halen bij een groot bedrijf, je weet immers maar nooit wat er met dergelijke maatregelen aan de strijkstok blijft hangen.