Drie families van de Middenweg in Breezand stappen naar de bestuursrechter

• dinsdag 12 oktober 2021

• HOLLANDS KROON - BREEZAND  HUISVESTING Drie families van de Middenweg in Breezand stappen naar de bestuursrechter. Zij doen dit uit onvrede over de huisvesting van 29 extra arbeidsmigranten op geringe afstand van hun woningen.

Winnie van Galen 12-10-2021

De 29 plekken komen bovenop de 22 arbeidsmigranten die er al zijn. Deze laatste groep is sinds drie jaar gehuisvest in een woning aan Middenweg 61. De uitbreiding is gepland in een schuur die naast het huis staat.

De aanvraag is ingediend door bollenbedrijf Kapiteyn en recentelijk heeft het college van Hollands Kroon het bedrijf toestemming verleend. Deze ontwikkeling is tegen het zere been van de drie families die schuin tegenover het woonhuis en de schuur wonen.

Antwoord

Het steekt ze in het bijzonder dat ze over de ontwikkelingen nooit zijn benaderd en op vragen en brieven over de kwestie aan de gemeente geen antwoord hebben gekregen, zegt Arjan Smit die op Middenweg 30 woont. Hij voert het woord namens de overige families die ageren tegen de gang van zaken. Volgens Smit rammelt de zaak aan alle kanten en wordt er onder meer een vergunning voor de 29 plekken verleend op basis van een niet bestaande vergunning voor de 22 plekken. De kwestie zou tot gemor in de polder leiden bij andere kwekers die zich wel aan alle regels moeten houden, aldus Smit. „De wijze waarop de gemeente met ons omgaat is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Als je serieus antwoord zou krijgen, dan begrijp je het misschien nog. Maar die uitleg komt niet. Waarom handelt de gemeente zo, vragen we ons af.” Smit heeft niets tegen arbeidsmigranten maar maakt wel bezwaar tegen de hoeveelheid van mogelijk straks bijna zestig seizoenarbeiders op een plek waar voorheen een gezin woonde.

Smit: „Het is niet zo dat de situatie met de 22 arbeidsmigranten uit de hand loopt. Maar het geeft wel overlast als ze allemaal voor het huis bij elkaar zitten. Vergelijk het met een verjaardagsvisite bij de buren. Een keer is geen bezwaar, maar het wordt anders als het avond aan avond zo is. Dat vind je niet fijn. En dan komen er nog 29 bij. Voor ons is dat totaal onacceptabel.”

Bocht

Met de gang naar de rechter willen de bezwaarmakers hun gelijk halen en bereiken dat er lering getrokken wordt uit de situatie. Dat het voor een ieder klip en klaar is welke regels er zijn en hoe ze moeten worden toegepast. Dit om te voorkomen dat de gemeente de wet zodanig toepast ’waardoor de bocht steeds wijder wordt’, aldus Smit.

Over de affaire heeft fractievoorzitter Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon een gesprek gevoerd met verantwoordelijk wethouder Theo Meskers.

Daarin heeft hij de wethouder gevraagd contact op te nemen met de bezwaarmakers. Tevens zal hij de kwestie aankaarten bij de coalitiegenoten VVD en CDA. Pankras is samen met twee fractiegenoten bij Smit langs geweest. Daarbij trekt de SHK-voorman de conclusie dat de interactie tussen de gemeente en de bezwaarmakende bewoners ’niet duidelijk en optimaal is.’

Pankras: ,,Het is een primaire taak van de gemeente als intermediair tussen partijen te staan en er op basis van burgerparticipatie besluiten worden genomen. Mijn indruk is dat er in deze kwestie zaken door elkaar zijn gaan lopen. Voor mij is het meest essentiĆ«le dat hier lering uit getrokken wordt. De gemeente heeft zorgplicht en moet goed kunnen uitleggen wat de grondslag is van een besluit. Er moet open en transparant worden gehandeld.’’

Artikel

De bezwaarmakers voeren onder meer aan dat het college ten onrechte gebruik heeft gemaakt van een artikel waardoor de uitbreiding met 29 plekken buiten de goedkeuring van de gemeenteraad is gebleven. Mochten de bewoners daarin gelijk hebben, ’dan moet de aanvraag volgens de SHK-voorman alsnog aan de gemeenteraad worden voorgelegd’. En indien de regels over de huisvesting van arbeidsmigranten niet helder zijn, ’dan is het aan de politiek om dit op te schonen’.

Noordhollands Dagblad

Met de huidige rechters zijn de 3 families kansloos.
    Het is inmiddels bekend dat rechters ALTIJD in het voordeel van ambtenaren/politiek zogenaamd recht spreken.
    Een integere rechter moet je tegenwoordig met een lampje zoeken.

Gemeente Hollands kroon intreseert het niet hoe de burgers er over denken ze denderen gewoon door over ze heen.
    Op de Moerbeek staat al 2 jaar een gebouw voor 40 arbeidsmigranten zonder vergunning. Ze zijn zich in allerlij bochten aan het wringen omdat het illegaal is.

*omdat het kan* zullen ze bij Hollands Kroon denken.