Geen oplossing? Dan naar Raad van State

• woensdag 15 september 2021
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON -  MIDDENMEER
    Het college van B en W van Hollands Kroon stellen de gemeenteraad voor pro forma beroep aan te tekenen tegen een besluit van de provincie, waardoor de bouw van datacenter B1 is geblokkeerd.

Winnie van Galen 15-9-2021

Met de beroepsmogelijkheid wil het college de deur open houden in het geval de provincie en de gemeente niet tot een oplossing komen.

Flessenhals is de verkeersafwikkeling die gepaard gaat met de bouw van datacenter B1 langs de Cultuurweg in Middenmeer.

Om die reden haalde de provincie een maatregel van stal (een zogenoemde reactieve aanwijzing) waarmee een besluit van de gemeenteraad als het ware op slot werd gezet: het omzetten van agrarische grond naar een bedrijfsmatige bestemming. Met dit besluit lag in principe de weg vrij voor de bouw van een nieuw datacenter voor Microsoft.

Voorkeur

Het college heeft aangegeven de ontstane problemen bij voorkeur zonder tussenkomst van de Raad van State te willen oplossen.

„Samen zoeken we naar een oplossing voor de verkeerssituatie die de goedkeuring van de provincie kan dragen. Als we het eens worden over die oplossing kan de provincie besluiten tot intrekking van de reactieve aanwijzing. Deze oplossing heeft onze voorkeur en hier spannen wij ons dan ook tot het uiterste voor in”, aldus het college.

De gemeenteraad stemt donderdag 16 september over genoemd voorstel. Tegenstanders van datacenter B1 vestigen hun hoop op gedeputeerde Cees Loggen. ’De bal ligt nu bij de provincie’

Noordhollands Dagblad

We horen in zowel de landelijke, Provinciale als de Gemeentelijke politiek niets anders meer als "Natuur".
    Co2, Stikstof(mest-kunstmest) alles is verboden vanwege de natuur die in Nederland niet anders is als door ambtenaren afgesloten stukjes grond die tegenwoordig natuur genoemd wordt. Vanwege Co2 en Stikstof wordt de grond in die gebieden vruchtbaarder en zodoende zal de vegetatie zich aanpassen en dat is natuurlijk uit den boze in ambtenaren lande en natuurorganisaties.
    Dat gezegd hebbende veegt de politiek zijn gat af met de natuur als er geld voor ze te verdienen valt want linksom of rechtsom, er blijft altijd wat aan de strijkstok hangen voor al die zogenaamd "" integere"" politici.
    Vogels, zeldzame (zoog)dieren, zeldzame planten, het zal de dames en heren politici worst zijn.

Dekker zei

Eerdaags krijgen we grote problemen met de stroomvoorziening, zowel bedrijven als particulieren zeker als er nog een paar Data Centers bijkomen. In Duitsland is het groene sprookje al uiteengespat. Nu al is het net overbelast zoals vandaag in de Telegraaf staat te lezen: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/liander-gooit-stroomnetwerk-op-slot-voor-nieuwe-grootverbruikers-in-half-noord-holland/ar-AAOv01H?ocid=msedgntp.
    Het getuigt van weinig of geen visie om door te gaan met Data Centers, zo ingewikkeld is het allemaal niet. Helaas voor College en Gemeenteraad van Hollands Kroon is gebruik van verstand teveel gevraagd.