DA-commissie zegt ‘nee’ tegen boosters voor álle Amerikanen: ‘Prikken kosten meer levens dan ze redden’

• zondag 19 september 2021
  • Een tegenvaller voor de Amerikaanse president Joe Biden: een adviespanel van medicijnwaakhond FDA heeft geconcludeerd dat niet alle Amerikanen, maar alleen 65-plussers, mensen met een kwetsbare gezondheid en zorgmedewerkers een derde coronaprik moeten krijgen.

19 september 2021

De uitkomst is slechts een advies, maar de FDA neemt de adviezen van het panel meestal over. De commissie is van mening dat er niet genoeg bewijs is dat een boostervaccin nu al nodig is.

Biden kondigde in augustus aan alle volledig ingeënte Amerikanen acht maanden na hun laatste dosis een boosterprik te willen aanbieden. Dat gaat dus waarschijnlijk niet door.

We doden twee mensen om één leven te redden

Voordat de FDA-commissie stemde over de goedkeuring van een derde Pfizer-dosis voor 16-plussers werden diverse deskundigen gehoord. Eén van hen, dr. Steve Kirsch, beweerde dat de injecties meer levens kosten dan ze redden.

“We richten ons vandaag de dag vrijwel uitsluitend op het aantal coronadoden dat we voorkomen en de effectiviteit van het vaccin omdat ons is voorgehouden dat de vaccins volstrekt veilig zouden zijn. Dat is gewoon niet waar,” zei Kirsch.

“Zelfs als de vaccins 100 procent bescherming bieden, doden we twee mensen om één leven te redden,” voegde hij toe.

Kirsch zei verder dat uit gegevens afkomstig uit verzorgingstehuizen blijkt dat ongeveer de helft van de gevaccineerden stierf terwijl geen van de ongevaccineerden overleed.

Coronavaccins lijken drijvende kracht te zijn achter mutaties

Immunoloog Jessica Rose zei dat de voordelen van het vaccin bij jonge mensen, met name kinderen, niet opwegen tegen de risico’s. Dr. Rose zei dat het totale aantal bijwerkingen in 2021 in vergelijking met het afgelopen decennium met meer dan 1000 procent is gestegen. “En 2021 is nog niet eens voorbij.”

Rose zei daarnaast dat coronavaccins de drijvende kracht lijken te zijn achter de mutaties, zoals de alfa- en deltavariant. Deze twee varianten staken de kop op vlak na de uitrol van het coronavaccin in Israël, zei ze.