Ruim een half miljoen euro heeft de gemeente Den Helder inmiddels aan advocaten betaald in de strijd tegen kunstenaar Rob Scholte

• woensdag 11 augustus 2021
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER

Ruim een half miljoen euro heeft de gemeente inmiddels uitgegeven aan de juridische strijd tegen kunstenaar Rob Scholte. Dat blijkt uit informatie die de gemeente op verzoek van deze krant openbaar heeft gemaakt.

Delano Weltevreden 11-8-2021

Dat verzoek was gebaseerd op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Tot en met februari 2019 had de gemeente 315.000 euro uitgegeven aan de strijd tegen Scholte. Die informatie heeft de gemeente wereldkundig gemaakt na een verzoek van Friedberg & Mahn Advocaten, de vorige advocaten van de kunstenaar. Tot en met 18 april dit jaar is daar 196.30,66 euro bij gekomen.

Wob-verzoek

Behoorlijk Bestuur had om de advocaatkosten gevraagd, maar kreeg die niet van het college. Wethouder Michiel Wouters wilde de informatie niet openbaar maken, volgens hem omdat dat de positie van de gemeente zou kunnen schaden. Deze krant vindt dat de gemeenschap recht heeft op die informatie en diende in april van dit jaar een wob-verzoek in.

De gemeente maakt nu bekend dat stadsadvocaat Schenkeveld Advocaten 52 facturen heeft ingediend. Het totaalbedrag is 196.301, 66 euro, exclusief btw en eventuele bijkomende kosten als griffierecht.

Lees ook: Mag Den Helder nou de kunst van Rob Scholte veilen of niet? Het gerechtshof is er nog niet over uit

In een brief aan de gemeenteraad maakt het college een onderscheid tussen de advocaatkosten die de gemeente moest maken, omdat Scholte juridische procedures in gang zette. De gemeente moest zich daarom verweren. Driekwart van de totale kosten van na februari 2019 zijn om die reden gemaakt: 146.665,76 euro.

Meer dan 90 procent

Dit percentage is over de jaren 2019 tot en met 2021 jaarlijks gestegen, zegt het college. Dit jaar is meer dan 90 procent van de door de gemeente gemaakte advocaatkosten voor juridische procedures opgegaan aan het dossier Rob Scholte.

De facturen van Schenkeveld Advocaten zijn gedeeltelijk openbaar gemaakt zodat (onder meer) het totaalbedrag op de facturen zichtbaar is. De in de facturen vermelde specificaties, bestede uren en het uurtarief zijn niet zichtbaar. Die bedrijfsgevoelige informatie mag niet worden geopenbaard, zegt het college.

Lees ook: Mediation tussen Rob Scholte en de gemeente Den Helder. Maar wie moet proberen een oplossing te vinden voor de hoog opgelopen ruzie?

Ook de Stichting Adviesman, die namens Scholte optreedt, heeft een wob-verzoek ingediend. Beide verzoeken beslaan volgens het college zo’n 30.000 pagina’s. De wob schrijft voor dat elke passage/alinea van elk document aan de wet moet worden getoetst voordat de informatie openbaar wordt gemaakt. Dit vergt veel handwerk, zeggen burgemeester en wethouders.

Tot op heden zijn circa 6.000 pagina’s openbaar gemaakt. Dit aantal is inclusief documenten die in een eerder wob-verzoek openbaar zijn gemaakt. De gemeente heeft speciaal iemand moeten aannemen voor deze klus, die mogelijk een half jaar duurt.

Lees ook: Mediator aangesteld die plooien moet gladstrijken in loopgravenoorlog tussen Rob Scholte en gemeente Den Helder. Voorzichtige momentjes van toenadering op zitting

Lees ook: Rob Scholte verliest zijn strijd tegen Den Helder. Zijn kunstcollectie wordt vanaf 9 april openbaar verkocht, maar hij blijft strijdbaar

Noordhollands Dagblad

Ambtenaren met in hun kielzog de politiek zullen nooit toegeven dat ze fout zitten en procederen op kosten van de belastingbetaler door tot het bittere einde. Het wordt tijd dat in dat soort gevallen de betrokken ambtenaren en de verantwoordelijke politici voor een deel opdraaien voor de kosten.

Hat zal en moet! Rob Scholte kapot krijgen.