Overleggen met de provincie of naar de Raad van State over datacenter B1? De gemeenteraad mag het zeggen

• vrijdag 20 augustus 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER Wil de gemeenteraad van Hollands Kroon in beroep tegen de handelwijze van de provincie, waardoor de bouw van een nieuw datacenter van Microsoft aan de Cultuurweg in Middenmeer (locatie B1) nog niet kan plaatsvinden?

Winnie van Galen Vandaag  20-8-2021

Die vraag ligt op 7 september op het bordje van de gemeenteraad tijdens een beeldvormende vergadering. Mocht de raad ermee instemmen dan staat het onderwerp op 16 september ter goedkeuring op de vergaderlijst van de gemeenteraad. In dat geval volgt een procedure bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
    Eind juni besloot de gemeenteraad de agrarische bestemming van een stuk grond aan de Cultuurweg om te zetten in een bedrijfsbestemming. Met het vooropgestelde doel de komst van een datacenter mogelijk te maken.
    De provincie maakte zich zorgen over de verkeersafwikkeling die met de bouw van het datacenter gepaard zou gaan en dreigde met een reactieve aanwijzing: een interventie-instrument. Bij uitvoering hiervan zou de bouw van het datacenter (vooralsnog) op slot komen te staan.
    De gemeenteraad paste het bestemmingsplan vervolgens met een amendement aan in de hoop de provincie hiermee voldoende tegemoet te treden. Dat bleek niet het geval, de reactieve aanwijzing kwam alsnog.
    Het college van B en W koerst vooralsnog af op overleg met de provincie met als resultaat dat de reactieve aanwijzing van tafel verdwijnt. „De komende periode blijven wij in gesprek met de provincie over de verkeerssituatie en het oplossen van knelpunten. Een oplossing voor de verkeerssituatie die de goedkeuring van de provincie kan dragen, kan zorgen voor intrekking van de reactieve aanwijzing. Deze oplossing heeft onze voorkeur en hier streven we naar”, aldus het college.

Noordhollands Dagblad

Ongelooflijk dat de "bestuurders" (lees eigen zakkenvullers) incl. raadsleden en aanhang zichzelf in de spiegel kunnen kijken zonder over hun nek te gaan.
    Zoveel smeerlapperij en corruptie is ongekend maar eigenlijk begint het het "nieuwe normaal" te worden. De voorbeelden zitten in Den Haag.