Noord-Holland Noord wordt de gezondste regio van Nederland. Uiterlijk in 2030 moet dat zijn bereikt, zegt de GGD

• vrijdag 20 augustus 2021
  •  ALKMAAR

Noord-Holland Noord moet binnen enkele jaren de gezondste regio van Nederland worden.

Martijn Gijsbertsen 17-8-2021

Die ambitie heeft de GGD Hollands Noorden, de gezondheidsdienst namens de zeventien gemeenten met samen bijna 665.000 inwoners.

Om dat doel te bereiken, voert de GGD frequent overleg over allerlei plannen met (bestuurders van) ziekenhuizen, huisartsenkoepels, zorgverzekeraar VGZ en zorginstellingen als Omring en Esdégé-Reigersdaal.

Regiobeeld

Samen stellen zij een nieuw regiobeeld op, waarin alle lopende en toekomstige projecten en initiatieven worden geïnventariseerd, evenals de wijze waarop gemeenten, inwoners en bedrijfsleven daarbij zijn betrokken. Het streven is om uiterlijk in 2030 de gezondste regio van Nederland te zijn.

Speerpunten zijn het verkleinen van gezondheidsverschillen tussen bevolkings- en leeftijdsgroepen, het trainen van vaardigheden bij kwetsbare burgers, het verlenen van zorg op het juiste moment op de juiste plaats plus het bieden van hulp door middel van technologische ondersteuning.

Epidemiologie

Via verschillende onderzoeken en gegevens van zorgverzekeraars bestaat er al een behoorlijk inzicht in de huidige gezondheid van inwoners. Door meer gebruik te maken van informatie van bijvoorbeeld de GGD-afdeling epidemiologie wil de gezondheidsdienst dat verbeteren.

Noordhollands Dagblad

Noord-Holland-Noord, uiterlijk in 2030 de gezondste regio van Nederland....... Wie gelooft dat???

Hoe staat het met het onderzoek naar de vele gevallen van borstkanker in dit gebied. En dit in samenhang met het grote gebruik van bestrijdingsmiddelen in de bollenteelt?
    Hierover laat de GGD al jaren niets weten.
    2030 Sprookjes!!!

In het verleden heb ik de GGD benaderd over de vele kankergevallen in onze Gemeente. De GGD kwam niet verder als een betweterig zeer onbeschoft mailtje.
    Gezien de puinhoop rond Tatra Steel waar de GGD ook alleen maar met zichzelf bezig is, is niet te verwachten dat het in onze Gemeente beter is gesteld met de "onafhankelijkheid" van diezelfde GGD. Kortom, zoals tegenwoordig gebruikelijk is bij Overheid- of semi Overheidsinstellingen is het de vraag hoe onafhankelijk ze werkelijk zijn.