Klimaatbeleid? Dankzij Ed Nijpels gaan we net als hij aan de diesel

Datum:
  • dinsdag 3 augustus 2021
  • in
  • Categorie: ,
  • Voortgangsoverlegvoorzitter Ed Nijpels (VVD) van het Klimaatakkoord reed als commissaris van de Koningin in Friesland vele tienduizenden kilometers per jaar in dieselauto’s.


    3-8-2021

    Door het klimaatbeleid dat hij aanjaagt, raken ook zijn medeburgers aan de diesel, schrijft Jelte Wiersma. Overal in het land is stroomuitval en worden nieuwe huizen en bedrijfsgebouwen niet meer aangesloten op het stroomnet wegens tekorten. Her en der worden al dieselgeneratoren ingezet.

    De kabelbaan op het Floriade-terrein in Almere draait op een dieselaggregaat. Op het terrein ontbreekt afdoende elektrische infrastructuur. Het motto van de Floriade is ‘Growing Green Cities’. Van diesel en dus broeikasgassen wordt de wereld inderdaad groener. Planten, bloemen en bomen zijn dol op CO2. Maar dat bedoelde de organisatie natuurlijk niet. Ze willen duurzaamheid promoten en laten zien wat Nederland allemaal kan op dat gebied. Fossiele diesel is dat toch niet.

    Overal in het land is of dreigt een gebrek aan stroom

    Desondanks lijkt diesel en het fossiele broertje stookolie een grote toekomst te hebben. Overal in het land is of dreigt een gebrek aan stroom. Althans, de mogelijkheid om elektriciteit bij huizen en bedrijven te krijgen. De stroomproductie steeg in 2020 naar recordhoogte en Nederland is voor het eerst sinds 1981 van importeur exporteur geworden van stroom.

    In Leeuwarden, Heerenveen en Amsterdam hebben bedrijven nu al te maken met stroomtekorten. Netwerkbedrijven geven eerlijk toe dat nieuwe huizen en bedrijven niet meer worden aangesloten of er rekening mee moeten houden dat ze de komende jaren minder of geen stroom krijgen. In de Leeuwarder nieuwbouwwijken Middelsee en De Werp krijgen twee nieuwe scholen niet genoeg stroom, een nieuw te bouwen Integraal Kindcentrum ook niet. Net als een zorginstelling en horeca.

    Netbeheerder Liander meldde dat in Amsterdam-Noord geen ruimte is voor nieuwe supermarkten of horeca wegens te weinig netwerkcapaciteit. Mede doordat het kabinet besloot dat nieuwe huizen niet meer aan het aardgas mogen. Nieuwe huizen zijn daarom uitgerust met warmtepompen en die vragen heel veel stroom.

    Het stroomnet is simpelweg vol

    Ook bedrijven en particulieren die bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak hebben en alle elektriciteit die ze niet gebruiken, terugleveren aan het stroomnet, kunnen dat her en der niet meer doen. Het stroomnet is simpelweg vol.

    De onmogelijkheid om de opgewekte stroom bij de gebruiker te krijgen heeft een een hele reeks oorzaken. De elektriciteitsconsumptie is gestegen door de digitalisering (datacenters), warmtepompen, elektrische voertuigen en nog zo wat. En de economie loopt als een tierelier, waardoor de vraag naar elektriciteit stijgt. Tegelijkertijd groeit ook de stroomproductie. Gascentrales draaiden in 2020 een recordjaar om te kunnen voldoen aan de grote vraag uit onder meer Duitsland en België, waar tekorten zijn door de uitvoering van klimaatplannen aldaar. Het net zit door deze ontwikkelingen vol.

    Maar dat net uitbreiden gaat niet zomaar. Personeel dat dit technisch kan, is schaars, en de vergunningsprocedures duren lang. Netwerkbedrijven als Liander, dat laag- en middenspanningsnetten heeft, zijn eigendom van provincies en gemeenten. Deze aandeelhouders hebben niet de miljarden euro’s beschikbaar om veel sneller netten te kunnen aanleggen.

    Wel windmolenparken bouwen, niet de bijbehorende infrastructuur

    Het toont de sulligheid van de energietransitie. Een caféhouder die zich voorbereidt op het carnaval weet dat het handig is om niet alleen bier groot in te kopen, maar ook te zorgen voor leidingen vanaf de fusten om het bij de tap te krijgen. Maar dat hebben de opeenvolgende kabinetten-Rutte zich kennelijk niet gerealiseerd. Wel windmolenparken bouwen, niet de bijbehorende infrastructuur.

    Lees het omslagverhaal uit november 2020 terug: Watt nu? Het failliet van het klimaatplan

    Het wordt nog eigenaardiger. Huizen en bedrijven gebruiken steeds minder gas, door isolatie, warmtepompen op stroom, HR-ketels en nog zo wat. Maar gascentrales die stroom opwekken, draaien records. Dus waar gas voorheen naar huizen en bedrijven werd geleid om ter plekke te worden verbrand, gaat het nu in gasturbines die stroom opwekken, waarna die stroom naar huizen en bedrijven moet worden getransporteerd. Het gasnet wordt werkeloos, het stroomnet zit vol. Dit is niet alleen sullig, maar gewoon dom.

    Nijpels wil nu een noodwet om alle obstakels voor netwerkbedrijven uit de weg te ruimen en zo snel extra netwerkcapaciteit te kunnen bijbouwen. Een noodwet betekent het uitschakelen van de provinciale en gemeentelijke democratie. Maar zelfs met een noodwet lukt het aanleggen van meer stroomkabels door personeelstekort niet. Het wemelt van de communicatiemedewerkers klimaat, maar mensen die echt iets kunnen, zijn onvindbaar.

    Topondernemers zien een grote toekomst voor dieselgeneratoren

    Zo wordt de dieselgenerator een gegarandeerd succesnummer. In het Duitse Grünheide bij Berlijn draait de bouw van de Europese Tesla-megafabriek op dieselgeneratoren. In Zweden leidde de energietransitie afgelopen winter – het was er heel koud – al tot stroomtekorten, waarna stookoliecentrales op volle kracht moesten draaien en bedrijven de deuren sloten. Een van Nederlands succesvolste familiebedrijven, Pon, biedt dieselgeneratoren van het Amerikaanse Caterpillar aan voor ‘de maritieme sector en de zorgsector, tot aan datacenters en in de retail’. Kennelijk zien deze topondernemers een grote toekomst voor generatoren.

    Nijpels zelf was altijd al dol op diesel. Hij reed als commissaris van de – toen nog – Koningin in Friesland altijd Duitse dieselauto’s. Maar zadel niet het hele land op met deze voorliefde.

    ELSEVIER

    4 reacties :

    windt zei

    Feiten kloppen niet. Nijpels rijdt al jaren hybride. Volgende stap is elektrisch.
    De productie van stroom wordt steeds meer hernieuwbaar.

    Anoniem zei

    ""Windt"" , u begrijpt er helemaal niets van, de productie van stroom zoals u die klaarblijkelijk voor staat gaat ten koste van mens, dier en milieu. Verdiep u eens in het onderwerp voordat u dergelijke onzin ventileert.

    Anoniem zei

    Het is Nijpels slechts om 1 ding te doen en dat is zoveel mogelijk geld binnen harken zoals bij VVD'ers aan de orde van de dag is. Het klimaat, natuur, de dieren en de mensen zullen hem een zorg zijn.
    Misschien moeten de voorstanders van de ingrijpende "groene" maatregelen dit artikel eens lezen zodat, zal een deur voor ze opengaan: https://verenoflood.nu/china-zet-hoger-in-op-steenkool-vraag-groeit/

    Anoniem zei

    Als antwoord op de verheerlijking van Windt t.o.v. oplichter Nijpels: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/klimaat-tot-een-soort-geloof-verklaren-maakt-compromissen-sluiten-nog-moeilijker~bb2d7df8/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
    Ook Ronald Plasterk uit keer op keer zijn ongenoegen over de idioterie over de gang van zaken onder leiding van Nijpels(Telegraaf).

    Een reactie posten