Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol hebben zich gediskwalificeerd voor nieuw kabinet

• donderdag 19 augustus 2021
  • Categorie:
  • Philip van Tijn oordeelt hard over het trio Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol in de Afghanistan-kwestie. ‘Deze drie hebben zich op voorhand gediskwalificeerd voor een nieuw kabinet.’

19-8-2021

Op 17 maart waren de verkiezingen voor de Tweede Kamer en op 16 augustus waren we toe aan ‘een aanzet tot een opzet’ voor een nieuw kabinet. In april maakte president Joe Biden bekend dat de Amerikaanse troepen ‘op zijn laatst’ uit Afghanistan zouden zijn teruggetrokken op 11 september, een symbolische datum.

Philip van Tijn

Philip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks een blog over de actualiteit.

Vanaf mei werd steeds dringender gepleit voor het naar Nederland halen van Afghanen die zich in uiteenlopende functies nuttig hebben gemaakt voor de Nederlandse krijgsmacht en andere Nederlandse organisaties, en die daardoor nu gevaar zouden (kunnen) lopen. Het begrip ‘ruimhartig’ viel diverse malen. Op 16 augustus viel Kabul, werden een paar handjesvol Afghaanse medewerkers naar Nederland gehaald en was zelfs ons Nederlandse ambassadepersoneel nog deels in Kabul. In een Taliban-Kabul inmiddels.

Wij stuurden in de meidagen van 1940 onze soldaten met de fiets naar de Grebbeberg en in 1944 hield koningin Wilhelmina vanuit Londen haar enige toespraak (van de vele) waarin iets over ‘het lot van onze Joodse landgenoten’ werd gezegd. Tussen 1945 en 1949 liepen we bij de dekolonisatie van Nederlands-Indië voortdurend achter de feiten aan, en bij de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 haalden we weer andere stommiteiten uit. Vooruitzien is, net als doorpakken, niet ons ding.

Terwijl Kabul viel, keek onze defensieminister naar De Slag om de Schelde

‘Het kabinet is dag en nacht bezig met de crisis te managen,’ liet minister Ank Bijleveld (CDA) weten, voor wie commissaris der Koningin in Overijssel (2011-2017) een mooie eindfunctie zou zijn geweest. Ze vond gelukkig zaterdag, toen Kabul werd omsingeld, de tijd om naar de film te gaan, De Slag om de Schelde (1944)waarover zij twitterde: ‘Het maakt ons bewust van de prijs die betaald is voor onze vrijheid.’

Lees ook van Philip van Tijn: Afghanen in doodsnood zijn echte vluchtelingen

Haar collega Sigrid Kaag – die zoals we allemaal weten eigenhandig de chemische wapens uit Syrië heeft weggehaald – zei het op haar manier: ‘We zetten alles op alles.’ Wie wil weten wat dit volgens haar betekent, moet beslist kijken naar het desbetreffende stukje Kamerdebat van dinsdag, maar ik verklap alvast dat ‘alles op alles’ meer dan één betekenis heeft en dat Jezuïeten daarbij hun vingers zullen aflikken.

Maar intussen voerde ze strijd op twee fronten. Want ook de kabinetsformatie ging in een adembenemend tempo door en daar plaatste zij haar piketpaaltjes, waar de ChristenUnie niet binnen past. Met een onweerlegbare kaagiaanse bewijsvoering: ‘Het roer moet om. Het moet echt anders.’ Deze voor de toekomst van ons land beslissende uitspraak werd gedaan op de dag dat op het militaire vliegveld van Kabul mensen onder de voet werden gelopen en van grote hoogte van landingsgestellen vielen. Nieuw Leiderschap.

Nog één keer: er zijn echte en er zijn pseudo-vluchtelingen

Een week geleden, voordat alles duizelingwekkend snel veranderde, schreef ik dat de vrome woorden (zoals die van onze premier: ‘Het is onze verantwoordelijkheid’) snel in daden moesten worden omgezet en dat we bij de toelating van de bedoelde groep Afghanen niet kinderachtig moesten zijn. Een enkeling was daarover verbaasd: had ik er niet, nog maar kort geleden, op gewezen dat wij niet altijd de rotzooi moeten opruimen die anderen hebben gemaakt? Nou dan! Maar het is anders: deze rotzooi hebben we goeddeels aan onszelf te wijten. We hebben de bedoelde Afghanen gevraagd ons met van alles te helpen en ze dus potentieel in gevaar gebracht. Dat schept verplichtingen, waarbij ik onze premier citeer: ‘Het is onze verantwoordelijkheid.’

Die verantwoordelijkheid hebben we niet als mensen zich hier als vluchteling melden, omdat ze elders, vaak als gevolg van wanbeleid en corruptie, in armoede leven.

Ik probeerde het onderscheid te maken tussen ‘echte vluchtelingen’, vaak in levensgevaar – wat voor de meeste van onze Afghaanse helpers geldt – en pseudo-vluchtelingen. In een overbevolkt land als het onze moeten we keuzes maken en ons niet laten leiden door organisaties die iedereen tot vluchteling bombarderen. Daardoor wordt het zogeheten ‘draagvlak’ voor echte vluchtelingen ondermijnd en dat is volgens mij de oorzaak van het onsmakelijke getouwtrek van de laatste maanden.

Ruimte houden voor echte vluchtelingen kan alleen als je een einde maakt aan het zwabberbeleid met pseudo-vluchtelingen.

Maar gelukkig, de discussie over de Afghanen zal verstommen doordat het vermoedelijk allemaal niet meer hoeft. De kans dat er nog een tolk of fixer door het cordon van de Taliban komt, slinkt met het uur. Onze verantwoordelijkheid kúnnen we al bijna niet meer nemen, meneer Rutte. En, dames Broekers-Knol, Bijleveld en Kaag: het debat dat u voerde met de Kamercommissie was ongeveer het meest ridicule en overbodige in onze parlementaire geschiedenis. Het kalf was al verdronken en de put werd niet eens gedempt. Dát roer kón niet eens meer om, tenzij minister Kaag ook aan die uitdrukking nog verschillende betekenissen kan geven.

Lees ook deze blog van Afshin Ellian: Zonder Westen zegevieren de jihadisten in AfghanistanBiden

Geen Broekers-Knol, Bijleveld
    en Kaag in volgend kabinet!

Toen ik die foto zag van de drie bewindsvrouwen die er – ieder voor zichzelf én in vereniging – een potje van hebben gemaakt, was mijn eerste gedachte: anderhalve eeuw vrouwenstrijd, een eeuw  emancipatie en een halve eeuw feminisme, gelijke kansen en gelijke rechten naar de knoppen. Maar ik corrigeerde mezelf: vrouwen aan de top handelen net zo kortzichtig als mannen, dat is de rauwe werkelijkheid.

En die foto bergt ook nog een waarschuwing in zich. Deze drie bewindsvrouwen behoren tot de enige drie partijen die vrijwel zeker terechtkomen in een volgende coalitie; welk kabinet er ook komt, deze drie hebben zich op voorhand gediskwalificeerd.

Elsevier

Kaag, Bijleveld en Knol komen gewoon in een nieuwe ultra links kabinet.
    Rutte, zogenaamd liberaal, zou zijn eigen moeder nog verraden, dus het Nederlands volk en ook zijn eigen kiezers zijn voor deze psychopaat al helemaal niet belangrijk.

Unknown zei

Leuke vooruitzichten...