BOUW VAN ZEKER 25 WINDMOLENPARKEN OP LOSSE SCHROEVEN

• zaterdag 7 augustus 2021
  • De bouw van zeker 25 windmolenparken staat op losse schroeven na een recente uitspraak van de Raad van State, zo meldt dagblad Trouw.

6-8-2021

Milieutoetsen

Langzaam wordt duidelijk welke gevolgen een recente uitspraak van de Raad van State zal hebben voor de bouw van windmolenparken in Nederland. Zeker 25 plannen voor dergelijke parken, waarvan de onderdelen en technische tekeningen al klaar liggen, lopen het risico voorlopig geen doorgang te kunnen vinden omdat essentiĆ«le milieutoetsen ontbreken.

Uitspraak

Eind juni dit jaar bepaalde de Raad van State dat het kabinet in landelijke normen die gelden voor de bouw van windmolens ten onrechte geen rekening heeft gehouden met de effecten die de molens op het milieu hebben. Die effecten moeten alsnog goed worden onderzocht. Het besluit van de hoogste bestuursrechter gaat over een windpark in Delfzijl, maar direct was duidelijk dat deze uitspraak ook gevolgen kan hebben voor andere windenergieprojecten.

Vergunningen

Nu blijkt dat met de bouw van in ieder geval 25 windmolenparken door de uitspraak van de RvS waarschijnlijk niet kan worden gestart. Bouwers van windmolenparken die al een definitieve vergunning hebben, hoeven zich geen zorgen te maken. De uitspraak van de Raad van State heeft uitsluitend gevolgen voor bedrijven die voornemens waren een park te bouwen maar nog niet alle vergunningaanvragen rond hebben.  ‘Dit is een serieuze zaak’, reageert een woordvoerder van de brancheverenigingen van windenergiebedrijven, NWEA in Trouw. Toch wil de sector niet te geschokt overkomen. ‘De uitspraak geeft vooral onzekerheid, of financiĆ«le schade optreedt moet blijken.’

BINNENLANDS BESTUUR