100% controle op kwaliteit huisvesting arbeidsmigranten

• woensdag 4 augustus 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON – Op 1 september voert Stichting Normering Flexwonen (SNF) de 100%-controle in voor alle huisvestingslocaties van ondernemingen met het SNF-keurmerk.

4-8-2021

Hiermee geeft SNF gehoor aan de grotere vraag naar uitgebreidere inspecties door onder andere het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer.

De 100%-controle wordt een verplicht onderdeel van het SNF Keurmerk, waarbij alle huisvestigingslocaties van ondernemingen met het SNF-keurmerk jaarlijks geïnspecteerd worden, zowel administratief als op locatie. “De invoering van de 100%-controle en de jaarlijkse administratieve check zijn niet alleen een verbetering in ons proces, maar versterken de positie van huisvesting van arbeidsmigranten in heel Nederland”, aldus SNF-voorzitter Koos Karssen.

Eind 2019 hebben wij hiertoe al besloten en nu blijkt dat we hiermee ook tegemoet komen aan de aanbevelingen die door het Aanjaagteam zijn gedaan en die door de Tweede Kamer integraal zijn overgenomen.” De 100%-controle is een antwoord op kritiek die de afgelopen jaren werd geuit op de huidige controle via een steekproef. Hierbij werden met name bij grote gecertificeerde ondernemingen niet alle locaties geïnspecteerd.

Door het invoeren van een verplichte jaarlijkse administratieve controle wordt ook geanticipeerd op het vermoeden dat sommige ondernemingen slechte locaties niet melden in het locatieregister van SNF. Het SNF-keurmerk is daarnaast inhoudelijk uitgebreid met de eis dat in iedere locatie voldoende gelegenheid moet zijn om de was te (laten) doen. Ook is het onderwerp ‘toezicht en beheer’ aan de norm toegevoegd zowel bezien vanuit het oogpunt van de bewoners als van omwonenden. Op deze manier bouwt SNF verder aan een kwalitatief sterk en betrouwbaar keurmerk.