Visserijkoepel VisNed spat uit elkaar na conflict over Noordzeeakkoord met overheid. ’Als de een links wil en de ander rechts, dan gaat het niet meer’

• maandag 12 juli 2021
  • Categorie: , , ,
  • DEN HELDER

VisNed, de Nederlandse kottervereniging, gaat uiteen. Visser en bestuurder Maarten Drijver van Texel zegt: ,,We konden elkaar niet meer vinden in het Noordzeeakkoord. Het is jammer, maar als de een linksaf wil en de ander rechtsaf slaat, gaat het gewoon niet meer.”

Arie Booy 12-7-2021

VisNed is een nationale vereniging van vijf organisaties in de kottervisserij. Vier daarvan – Wieringen, West, Den Helder en Texel en Delta Zuid uit Yerseke - hebben hun lidmaatschap opgezegd. Urk blijft over als enige lid van VisNed. Het Noordzeeakkoord waarin de overheid het gebruik van de Noordzee voor visserij en windmolenparken verdeelt, is het breekpunt geworden.

,Het proces rondom dat akkoord heeft grote verschillen blootgelegd”, stelt Drijver. ,,De zee wordt één groot industrieterrein. Er is straks geen plek meer voor de vloot. We konden het niet eens worden over de koers die we moeten varen. Dan is het buigen of barsten.” Pim Visser uit Den Helder is als VisNed-directeur altijd spreekbuis van de visserij, maar wil nu geen commentaar geven; hij verwijst door naar de bestuurders.

Dat er grote spanningen binnen de visserijorganisatie waren, bleek al eerder. Een jaar geleden bood de regering het ’Akkoord voor de Noordzee’ aan in de Tweede Kamer. Het stuk bevatte afspraken tussen het rijk, natuurorganisaties en bedrijfsleven over de inrichting van de zee. Het was echter een akkoord zonder handtekening uit de visserij. Weliswaar was een onderhandelaarsakkoord van de visserij tot stand gekomen, maar de bestuurders en de achterban kwamen er vervolgens niet uit.

Ploffen

Het ploffen van VisNed is afgelopen week bekrachtigd. Urk blijft voorlopig VisNed in de lucht houden. Het voormalige eiland heeft de grootste organisatie van vissers en reders. Volgens Maarten Drijver is het ’t beste om uiteindelijk tot een landelijke belangenbehartiger te komen: ,,Ik hoop dat dit een stap is op weg naar een nieuw begin. Een nationale club waarin alle disciplines van de visserij vertegenwoordigd zijn.”

De overheid heeft in het kader van het Noordzeeakkoord geld beschikbaar voor een warme sanering van de vissers die geen toekomst meer zien en innovatiesubsidie voor reders die hun viskotters en apparatuur willen aanpassen. Omdat het ministerie van visserij het belangrijk vindt dat de sector ook aan de overlegtafel zit, worden pogingen in het werk gesteld het overleg weer vlot te trekken.

Het afscheiden van de vier producentenorganisaties uit VisNed zal volgens het vakblad Visserijnieuws grote gevolgen hebben voor de werkzaamheden van VisNed, voor het afdekken van het werkveld en voor het VisNed-team. Hoe die ontvlechting er uit gaat zien, wordt de komende tijd uitgewerkt.

Noordhollands Dagblad