Provincies staan open voor kerncentrale op grondgebied

• donderdag 8 juli 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HAAG De provincies Noord-Brabant en Zeeland staan open voor een kerncentrale op hun grondgebied. Maar voor het tot de bouw daarvan komt, kijkt de markt naar de overheid voor financiële garanties.

8-7-2021

Vooral in Zeeuwse gemeente Borssele is de animo hoog

Vooral in de Zeeuwse gemeente Borssele is de animo hoog, blijkt uit een rapport van KPMG. Ter plekke staat al een kerncentrale waaraan de lokale bevolking gewend is en waarvan het geen last ondervindt. De Zeeuwen zien een nieuwe kerncentrale bovendien als kans om ’hoogwaardige lokale werkgelegenheid’ te behouden en nieuwe te creëren. Bovendien zijn er geen problemen met aansluiting op het netwerk en koelwater. Ook in Noord-Brabant is er interesse, maar daar zijn meer vraagtekens. Bijvoorbeeld over het lokale draagvlak voor een kerncentrale, maar ook over de mogelijkheden voor koelwater. Daarnaast is het een dichtbebouwde provincie, waardoor het moeilijker is om een geschikte locatie te vinden voor een centrale. KPMG heeft op verzoek van de Kamer een marktconsultatie gedaan naar kernenergie. Daarbij is gekeken of er bij provincies interesse is om een centrale op hun grond te bouwen, maar ook of bij marktpartijen, zoals aannemers, financiers of leverancier van kerntechnologie, genoeg animo is voor het bouwen van een centrale.

Dat laatste blijkt het geval, maar dan zal de overheid ook een duit in het zakje moeten doen. Zo verwacht de markt stabiel overheidsbeleid ten opzichte van kernenergie. Maar vooral het financiële plaatje is van belang. Omdat het bouwen van kerncentrales een dure en risicovolle aangelegenheid is, willen partijen dat de overheid garanties gaat verstrekken om de financiële valkuilen te dempen.

Het demissionaire kabinet zet de deur in elk geval open voor een toekomst met kernenergie. „We hebben niet de luxe om een duurzame energiebron uit te sluiten”, zegt staatssecretaris Yesilgöz (Klimaat). „Om onze klimaatdoelen te halen zullen we alle zeilen moeten bijzetten, dus ook kernenergie als dat rendabel is en veilig.’’

Noordhollands Dagblad