“Gezonde kinderen vaccineren is onverantwoord”

• vrijdag 2 juli 2021
  • Categorie: , , ,
  •  Het Artsen Collectief is zeer bezorgd en ontstemd over het advies van de Gezondheidsraad ...

2-7-2021

­

“Gezonde kinderen vaccineren is onverantwoord”

­

Het Artsen Collectief is zeer bezorgd en ontstemd over het advies van de Gezondheidsraad om ‘het Covid-19-vaccin van BioNTech/Pfizer beschikbaar te stellen voor alle adolescenten van 12 tot en met 17 jaar die daarvan gebruik wensen te maken’.

De overgrote meerderheid van kinderen en jongeren krijgt geen of slechts milde klachten van het virus en daarnaast hebben kinderen nauwelijks aandeel in de verspreiding van het coronavirus. Als kinderen voor het eerst in de historie gevaccineerd worden ‘voor een ander’, dient de veiligheid op (middel)lange termijn onomstotelijk vast te staan. Die onomstotelijke veiligheid kan nog niet worden vastgesteld. We weten inmiddels dat de kans dat een jongere tot 17 jaar myocarditis krijgt na vaccinatie één op vijftienduizend is. Myocarditis is een ontsteking van de hartspier die kan leiden tot hartspierverval en blijvende hartschade. Het is een ernstige hartziekte die normaal niet voorkomt bij jongeren. Andere eventuele ernstige bijwerkingen zijn nog onbekend. Dat de Gezondheidsraad aan deze feiten en de ethiek voorbijgaat, is onvoorstelbaar. Het vaccineren van kinderen met vaccins die zich nog in onderzoeksfase bevinden, vinden wij onverantwoord.

We riepen de Tweede Kamer en demissionair minister De Jonge nadrukkelijk op geen overhaaste beslissing te nemen en stuurden op 14 juni jl. een brief aan de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “Laten we geen gok nemen met onze kinderen”.
    Ook schreven we meerdere artikelen, onder andere in het NRC ‘Gebruik tieners niet als immunologisch schild’ en de Telegraaf ‘Gezonde tieners inenten is omgekeerde wereld’.

Dringend beroep!

­

Naast een beroep op de politiek doen wij een dringend beroep op (kinderrechten)organisaties om in verweer te komen tegen het vaccineren van gezonde kinderen. Ook doet het collectief een dringend beroep op huisartsen, artsen en ouders om zich goed te laten informeren over de voor- en nadelen van vaccineren en in gesprek te gaan met (hun) kinderen over de bijwerkingen die (inter)nationaal naar voren komen: “Kinderen hebben de afgelopen anderhalf jaar veel opgeofferd en onze jeugd is de toekomst. Zij hebben nog een heel leven voor zich. Risico’s door vaccinatie moeten we uitsluiten. Wij hebben de taak onze kinderen te beschermen en hun lichamelijke integriteit niet op te offeren voor volwassenen.”

Deel deze informatie zoveel mogelijk! Ga het gesprek aan met ouders/vrienden/jongeren in je omgeving. Wacht met het maken van een afspraak. Volgende week staat op onze site een brochure met alle informatie die je gelezen moet hebben alvorens een keuze te maken!

Ga hier naar de webversie.