Datacenters (reactie in het NHD)

• zaterdag 24 juli 2021
  • Categorie: , ,
  •

Hollands Kroon - Het college van GS heeft het concept van de nota Datacenterstrategie bekend gemaakt, om vestiging van nieuwe datacenters in Noord-Holland te stroomlijnen.

24-7-2021

Hollands Kroon is aangewezen als één van de gebieden waar deze kunnen komen.

Wij, als werkgroep Red de Wieringermeer, vragen ons af: Is het wel nodig dat er nog meer datacenters in Nederland? Uit het op 28 juni jl. verschenen rapport van Buck International voor de minister van Economische Zaken blijkt dat 35 % van de bestaande datacenters in ons land al voldoende is om alle Nederlandse data te verwerken. Dat geldt in elk geval ook voor Agriport in Hollands Kroon. Waarom zouden er in Hollands Kroon nog meer datacenters bij moeten komen, terwijl er al meer dan voldoende in Nederland staan?

Hergebruik van restwarmte in de gebouwde omgeving.

Aan die voorwaarde voldoen datacenters op Agriport van begin af aan echter al niet. Hoe serieus moeten we deze vanuit klimaatoogpunt toch essentiële voorwaarde dan nemen?

Het energiegebruik en de energie-infrastructuur.

Voor elk nieuw hyperdatacenter, waarvan de gemeente er vijf bij wil plaatsen, moet er een nieuwe hoeveelheid energie aangeboord worden ter grootte van een nieuw te bouwen stad met de omvang van Alkmaar. Kan er dan voor de energietransitie van de consument, het bedrijfsleven en het autoverkeer nog wel voldoende netcapaciteit gecreëerd kan worden om de klimaatdoelstelling van Parijs en de aangescherpte doelstelling van de EU van 55% duurzame energie in 2030, te halen?

Voor uitbreiding van deze hyperscale datacenters is verder een ca 60 kilometer lange rij nieuwe hoogspanningsmasten nodig. Dan hebben we de ca 60 megawindmolens of zonneweides extra per hyperdatacenter nog niet genoemd om alleen die ene extra vestiging van duurzame groene stroom te voorzien

GS geeft aan dat datacenters nodig en welkom zijn in Noord-Holland. Het is voor ons de vraag in hoeverre het college zichzelf serieus neemt door zo achter datacenters aan te lopen en er blijk van geeft dat zij aan hun vestiging uiteindelijk niet echt sturing wil geven.

Is dat nu vooruitziende politiek?

JAN MEIJLES Lutjewinkel

Reactie in het Noordhollands Dagblad 24-7-2021