Datacenter gate gaat nieuwe fase in, provincie beschuldigt wethouder van liegen

• zaterdag 12 juni 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER – De ruzie tussen de provincie en het college van Hollands Kroon is een nieuwe fase in gegaan. De provincie beschuldigt wethouder Theo Groot van het niet vertellen van de waarheid toen al in 2016 Jaap Bond, toen gedeputeerde van de provincie Noord-Holland Theo Groot op de man vroeg of er plannen zijn om ook aan de westkant van de A7 datacenters te laten bouwen.

11-6-2021

Groot zij toen volmondig nee, maar ondertussen waren de gebroeders Hiemstra, eigenaren van Agriport, al bezig met de aankoop van 51 hectare grond aan de westkant van de A7 met als bestemming ‘datacenters’.

Nu heeft het college al besloten om medewerking te gaan geven  om aan de westkant 1 van Nederland grootste datacenters van Microsoft te laten bouwen, dit tegen de zin van het provincie bestuur. De ruzie is nu zo hoog opgelopen dat de provincie dreigt om de stap naar de rechter te gaan maken, zeker nu Hollands Kroon alle zienswijzes van de provincie door de papierversnipperaar heeft gehaald.

Miljoenenclaims

Mocht het zo op de spits lopen en de provincie krijgt de rechter aan haar zijde en de al reeds vergunde vergunningen om te bouwen worden nietig verklaard, dan krijgt Hollands Kroon automatisch met een zo mogelijk nog groter probleem te maken.  Microsoft zal het niet pikken en vrijwel zeker met een enorme schadeclaim gaan komen richting Hollands Kroon, en praten we niet over 1 of 2 miljoen maar mogelijk ettelijke honderden miljoenen.

Deze nieuwe epos in het Datagate verhaal zal dan ook nog vele vervolgen gaan krijgen.