Zout water van datacenters in de Wieringermeer wordt geloosd op de Waddenzee

• zaterdag 29 mei 2021
  • Categorie: , , , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Zout water van datacenters in de Wieringermeer wordt via gemaal Leemans bij Den Oever naar de Waddenzee gevoerd. Dat antwoord geven Gedeputeerde Staten op vragen van de Partij voor de Dieren.

De Partij voor de Dieren maakt zich zorgen over het effect van het lozen van zogenoemd brijnwater, dat vrijkomt bij het werk in de datacenters langs de A7, op het milieu. Veel flora en fauna in de polder kunnen niet tegen dat zoute water. De duizenden servers die in de grote loodsen staan worden gekoeld met drinkwater. Na gebruik wordt brijnwater geloosd op het oppervlaktewater.

Statenlid Fabian Zoon maakt zich zorgen over de invloed van het gebruikte water op de natuur. Hij vraagt daarom aan het provinciebestuur: „In hoeverre past het lozen van zout water in de Wieringermeer binnen de provinciale Watervisie 2021?” Volgens gedeputeerde Cees Loggen is er sowieso een lozingsvergunning van het waterschap nodig: „In die vergunning is sprake van lozing van zouthoudend water. Dit brijnwater, ingedikt restantwater met een hogere concentratie zout dan normaal, wordt vergund geloosd op de sloot en gaat via de Medemblikkervaart naar gemaal Leemans en dan de Waddenzee. Het brijnwater wordt derhalve niet geloosd op het IJsselmeer.”

Het koelwater voor de datacenters wordt gekarakteriseerd als industriewater. Indien er tekort drinkwater is, gaat het mes in de hoeveelheid industriewater meldt GS aan de Partij voor de Dieren. Gedeputeerde Loggen stelt: „Levering van drinkwater voor industriedoeleinden wordt dus eerder afgeschaald dan voor huishoudelijke consumptie. Drinkwaterbedrijven dienen zich aan de prioritering te houden.”

Noordhollands Dagblad