Waar blijft de rechterlijke macht? - Juridisch Coronajournaal #9

• maandag 10 mei 2021
  • Categorie: , , ,
  •  Isa Kriens met Frank Stadermann – Rechters volgen weer klakkeloos de overheid, net als tijdens de bezetting

10-5-2021

Tijdens de bezetting door de Nazi’s in 1940-45 volgden rechters in Nederland, op een enkele uitzondering na, braaf de verordeningen van de bezetter.

Nederlandse burgers werden veroordeeld tot strafkampen in Duitsland. Nadat de Joodse President van de Hoge Raad was verwijderd, ging ons hoogste rechtscollege gewoon verder met zijn werk. De Hoge Raad bepaalde zelfs in een arrest dat de Duitse verordeningen grondwettig waren. Dit roept de vraag op, wat doet de rechterlijke macht nu? Oud-advocaat Frank Stadermann en jurist Isa Kriens constateren dat ook nu in de coronacrisis, terwijl grondwettelijke rechten door de regering terzijde worden geschoven, de rechterlijke macht niet protesteert. Twee ex-leden van de Hoge Raad hebben zich zelfs uitgesproken tegen eenieder die bezwaar heeft tegen de maatregelen. Ernst Numann, voormalig vice-president van de Hoge Raad, heeft geschreven dat mensen die nu opkomen voor de grondrechten “misdadig” bezig zijn. Daarbij noemde hij onder andere Willem Engel. Stadermann maakt zich zorgen over deze houding. Hij vreest dat de “testmaatschappij” die op ons afkomt, tot discriminatie zal gaan leiden en hij vraagt zich of de rechterlijke macht nu wel zal opkomen voor de rechten van de burger. In het Juridisch Coronajournaal belichten Stadermann en Kriens (www.dekleineactivist.nl) juridische aspecten van het coronabeleid. Eerdere afleveringen zijn te zien op de website van Café Weltschmerz. Deze video is geproduceerd door Café Weltschmerz. Café Weltschmerz gelooft in de kracht van het gesprek en zendt interviews uit over actuele maatschappelijke thema's. Wij bieden een hoogwaardig alternatief voor de mainstream media. Café Weltschmerz is onafhankelijk en niet verbonden aan politieke, religieuze of commerciële partijen. Waardeer je onze video's? Help ons een in de strijd naar een eerlijker Nederland, vrij van censuur en Steun Café Weltschmerz. https://steun.cafeweltschmerz.nl/ Wil je onze nieuwsbrief ontvangen in je mailbox? https://cafeweltschmerz.nl/nieuwsbrief/ Wil je op de hoogte worden gebracht van onze nieuwe video's? Klik hierboven dan op Abonneren!

Café Weltschmerz.