Meer zeewind voor datacenters, Tata Steel en andere industrie krijgt tegenwind van vissers

• maandag 3 mei 2021
  • Categorie: , , , ,
  • AMSTERDAM -  Noordzeevissers schrikken zich rot over nieuwe ambities die in Den Haag zijn neergelegd voor windparken op zee. Volgens een advies aan de regering heeft Nederland waarschijnlijk 45 terawattuur aan hernieuwbare energie extra nodig voor nieuwe datacenters en de elektrificatie van industrie.

Uit de nieuwe berekening blijkt dat de extra windturbines nodig zijn, onder andere om energieslurpende datacenters van internationale techbedrijven van stroom te voorzien en waterstofambities mogelijk te maken. Ter vergelijking: alle reeds geplande windparken op zee samen bevatten in 2030 ongeveer 1.100 windturbines en produceren ongeveer 49 terawattuur aan elektriciteit.

Carolien Gehrels, topvrouw bij ingenieursbureau Arcadis, geeft aan dat de nieuwe berekening bij demissionair minister Van ’t Wout (EZK) is aangeboden. Er is wat de ’Stuurgroep Extra Opgave’ waarin Gehrels zitting heeft, haast geboden. „Wij adviseren extra wind op zee en hopen dat het meegenomen wordt in het komende regeerakkoord. Wil je dit voor 2030 voor elkaar krijgen, moet je in april 2022 extra gebieden op de Noordzee aangewezen hebben”, zegt Gehrels.

Datacenters

Ook schat het advies, geschreven door milieuadviseur MSG Sustainable Strategies en energiebedrijf Vattenfall, de stroomvraag van nieuwe datacenters. Als de komst van techgiganten uit de internetsector naar Nederland doorgaat, zouden die hallen de komende tien jaar al 5 tot 15 terawattuur aan energie kunnen gaan opslokken. Grote datacenters slurpen immers per stuk al dezelfde hoeveelheid energie als een middelgrote stad, zoals Alkmaar.

„Ongelooflijk”, zegt Dirk Kraak van vissersactiegroep EMK. „Er wordt met de Noordzee omgegaan alsof het een industrieterreintje is. Maar het is natuur waar wij ons dagelijks brood proberen te verdienen. Met nóg meer windparken wordt dat onmogelijk.”

Volgens adviseur Gehrels is het verzwaren van het elektriciteitsnet echter hard nodig om leveringszekerheid te garanderen.

Groene stroom

„Wij adviseren overigens wel dat als er nieuwe datacenters komen, deze alleen mogen verrijzen als deze aan de allerhoogste duurzaamheidseisen voldoen. Wat je natuurlijk niet wilt is dat je groene stroom wordt opgeslurpt door datacenters die niet duurzaam zijn.” Ook moet wat Gehrels betreft goed worden nagedacht over optimale teruglevering van restwarmte aan woningen of bedrijven.

Kustvisserij

Visser Kraak uit Den Helder, wiens familie al generaties op de Noordzee, vindt het belachelijk dat zij ruimte moeten maken zodat nieuwe windparken onder andere de stroom van neerstrijkende datacenters kunnen opwekken. „Grote delen van de zee zijn nu al onbereikbaar voor kustvisserij. Tussen IJmuiden en Scheveningen mogen we niet meer komen. Maar aan ons is niets gevraagd.”

Behalve stroom voor datacenters moeten de toekomstige en huidige windparken op zee in de toekomst ook flink wat stroom leveren aan nog te bouwen waterstoffabrieken op het terrein van Tata Steel. Tata heeft hiervoor met Port of Amsterdam en Nouryon al een overeenkomst gesloten. Tata Steel zou liefst zes gigawatt aan zeewindstroom afnemen, nodig voor de productie van waterstof om toekomstige steenkoolvrije hoogovens aan te steken zodat de staalproductie vanaf 2050 CO2-neutraal kan plaatsvinden.

Transformatorstation

Nu komt windstroom van de bestaande parken al aan land vlakbij het terrein van Tata Steel, in een transformatorstation - nu in aanbouw - dat zo groot wordt als 23 voetbalvelden.

Noordhollands Dagblad