De komende jaren geen lastenverzwaringen voor de inwoners van Den Helder. ’Blij en trots dat dit gelukt is’

• woensdag 19 mei 2021
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER - De komende jaren bezuinigt de gemeente niet op het sociaal domein. Ook hoeven inwoners niet te vrezen voor lastenverzwaringen. Dat zegt wethouder Kees Visser, verantwoordelijk voor de gemeentelijke financiën.

Delano Weltevreden 19-5-2021

In de kadernota staan de hoofdpunten van het beleid voor het komende jaar. Het is ook de basis voor de begroting die de gemeenteraad dit najaar moet vaststellen. De nota is nog niet openbaar gemaakt. Visser wil er wel over kwijt dat de nabije toekomst er rooskleurig uitziet. ,,Het jaar 2022 sluiten we met een plus van 56.000 euro. De jaren daarna loopt die plus op tot anderhalf miljoen euro structureel.’’

Dat Den Helder er goed voor staat betekent volgens Visser dat er niet hoeft te worden gesneden in het budget van het sociaal domein. Daarnaast is het niet nodig om lokale lasten te verzwaren.

Trots

Wethouder Tjitske Biersteker zegt er trots op te zijn dat Den Helder niet snijdt in het sociaal domein. In sommige andere gemeenten gebeurt dat wel, weet zij. Daar worden bepaalde voorzieningen geschrapt. ,,Wij zorgen voor een stabiele basis voor de komende jaren. Ik ben blij en ongelooflijk trots dat het gelukt is.’’

Komend najaar moet de gemeenteraad de begroting vaststellen. De raadsfracties kunnen proberen wensen die zij op bepaalde gebieden hebben, in de begroting op te nemen. Een onderwerp dat zeker aan bod komt is het Odensehuis, een voorziening voor mensen met beginnende dementie. Het college heeft de stichting een startsubsidie toegekend en heeft daarna nog een eenmalig bedrag uit het corona steunfonds gegeven. De stichting zegt dat geen enkel Odensehuis het redt zonder structurele subsidie.

Noordhollands Dagblad