Welke gemeente wil er graag een kerncentrale?

• donderdag 8 april 2021
  • Categorie:
  •

Welke gemeente wil er graag een kerncentrale?

KPMG vraagt provincies of ze belangstelling hebben voor een kerncentrale in hun regio. De uitvraag is het gevolg van de motie van voormalig Kamerlid Dijkhoff (VVD) die de regering vroeg te onderzoeken of marktpartijen geïnteresseerd zijn in het bouwen van een kerncentrale in Nederland. KPMG heeft de opdracht voor dit onderzoek gewonnen. Omdat zo'n kerncentrale dan ook ergens moet komen, vragen provincies op hun beurt aan gemeenten of er binnen gemeentegrenzen belangstelling is voor een kerncentrales.
    Deadline voor reactie van B&W: 1 mei.

Naar aanleiding van de motie van de afgezwaaide VVD-kroonprins is KPMG begonnen met de marktconsultatie. Als bijzin in de motie staat dat er een inventarisatie moet worden gemaakt van in welke regio’s er belangstelling is “voor de realisatie van een kerncentrale”.

Gelderland heeft daarom eind maart een brief naar alle Gelderse gemeenten gestuurd met die vraag. Aangezien Gelderland na Dodewaard niet heel enthousiast zal zijn over kernenergie, gaan we er van uit dat KPMG dezelfde vraag aan alle provincies stelt. Gelderse gemeenten wordt gevraagd vóór 1 mei aan de provincie door te geven of er binnen die gemeente interesse is voor kernenergie, of ze een een kerncentrale in hun eigen gemeente willen, en zo ja, onder welke voorwaarden.

Zoiets als schoolzwemmen in ruil voor een vergunning voor een kerncentrale?

Laka                                                                  Documentatie- en onderzoekscentrum Kernenregie