Uitrol Janssen-vaccin in Europa uitgesteld vanwege mogelijke bloedproppen; Acute zorg wil vaccinatie personeel met vaccin Janssen doorzetten

• woensdag 14 april 2021
  •  NEW BRUNSWICK

Farmaceut Johnson & Johnson stelt de uitrol van het Janssen-coronavaccin in Europa uit voorzorg uit, vanwege mogelijke bloedproppen die kunnen ontstaan bij mensen die het vaccin krijgen toegediend. Dat meldt de farmaceut, die tot het uitstel overgaat op advies van medische instanties CDC en FDA in de Verenigde Staten. Nederlandse ziekenhuizen willen de vaccinatie van hun personeelsleden met de reeds geleverde coronavaccins van Janssen het liefst doorzetten.

ANP 14-4-2021

Toezichthouder CBG noemt het “te vroeg om conclusies te trekken" over het mogelijke risico op zeldzame bijwerkingen van het coronavaccin van het Nederlandse bedrijf Janssen. Naar aanleiding van enkele meldingen over trombose en een laag aantal bloedplaatjes in de Verenigde Staten liep al een onderzoek van het bewakingscomité van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Dat gaat door.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) herhaalde dinsdag het eerdere oordeel dat de voordelen van het vaccin opwegen tegen de mogelijke risico's. "Het EMA en het CBG monitoren de situatie heel goed." Ze kijken daarbij ook naar de meldingen die in Amerika zijn gedaan. "Mocht er aanleiding zijn om tot actie over te gaan, zoals het aanpassen van de productinformatie en bijsluiter, dan zullen wij de betrokken instanties, consumenten en zorgverleners informeren."

Hersentrombose

Het specifieke ziektebeeld waar in de VS onderzoek naar wordt gedaan, geldt als een zeer zeldzame bijwerking van het coronavaccin van AstraZeneca. Na vaccinatie met het vaccin van Janssen zijn in de VS zes meldingen gedaan over vrouwen die in de twee weken na hun prik werden getroffen door hersentrombose, in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes. Ze zijn tussen de 18 en 48 jaar. Op een totaal van 6,8 miljoen prikken gaat het om een zeer laag aantal. Vanwege de meldingen hebben de Amerikanen het gebruik van het vaccin tijdelijk stilgelegd voor nader onderzoek.

79.200 vaccins

Nederland had juist maandag de eerste partij van 79.200 vaccins geleverd gekregen van Janssen. Ziekenhuizen zouden snel 35.000 doses krijgen voor hun personeel, maar het is onduidelijk of dat kan doorgaan. Het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) heeft daar nog geen informatie over gekregen, laat een woordvoerster weten. Volgens voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) is er onder ziekenhuispersoneel een grote wens om snel te worden gevaccineerd. "Kom maar door", vat de voorzitter samen.

Noordhollands Dagblad

Verontruste zei

Is dit een mens die dit stelt?