Taks op arbeidsmigrant houdt komst buitenlandse werknemers echt niet tegen [Commentaar]

• zondag 11 april 2021
  •  Ruim dertig jaar geleden kopte ik gladiolen voor een West-Fries bollenbedrijf. Naast me deed een Poolse jongeman hetzelfde. Hij was klaar met zijn studie rechten in Polen, maar verdiende hier meer met gladiolen koppen dan daar als beginnend advocaat. Ik vond dat toen volslagen krom, maar de salarissen in onze landen liepen nu eenmaal gigantisch uiteen.

Cees Beemster 10-4-2021

De tijd dat transportbedrijf De Drieban uit mijn dorp met wagens vol hulpgoederen Polen de winter doorhielp, ligt achter ons. Toch komen nog altijd vele Poolse arbeidsmigranten hier werken bij tulpentelers, in distributiecentra en in de bouw. Simpelweg omdat ze hier nog altijd meer verdienen dan thuis. Ook al is dit minder dan het salaris waarvoor Nederlanders dit werk gaan doen.

Naast Polen komen inmiddels veel Oekraïners en Roemenen hier om te werken. Je ziet de Oost-Europese krachten ’s avonds na zessen in de supermarkt en met tassen vol langs polderwegen naar hun slaapvertrekken lopen. Het zijn er in de regio duizenden die geld verdienen volgens hier geldende cao’s. Ze maken ook gebruik van wegen, straatverlichting, stoepen, parkeerplaatsen, riolering, recreatieterreinen, sportclubs en zwembaden.

Drechterland overweegt nu toeristenbelasting te gaan heffen op arbeidsmigranten, zodat zij gaan meebetalen aan deze gemeentelijke voorzieningen. De vijf raadsfracties moeten nog beslissen, maar reageren allemaal positief op dit idee. Hier valt ook niets tegenin te brengen. Zeker niet in een tijd waarin gemeenten steeds meer kosten maken doordat het Rijk steeds meer taken, zoals jeugdzorg en schuldhulpverlening, op haar bordje legt zonder voldoende geld. Werkgevers betalen loonbelasting voor de arbeidsmigrant, maar dat geldt voor u en mij ook. En dat gaat niet naar gemeentelijke voorzieningen.

Drechterland rekent 1,11 euro toeristenbelasting per overnachting per persoon. De kans is groot dat de arbeidsmigrant dit zelf gaat betalen. Ondernemers gaan niet in een kleiner huis wonen of in een kleinere auto rijden. Inkopers van het bosje tulpen gaan hierdoor niet meer betalen. Als Polen niet meer willen komen, dan zijn er wel andere buitenlanders om het werk op te knappen.

Noordhollands Dagblad