Mediation tussen Rob Scholte en de gemeente Den Helder. Maar wie moet proberen een oplossing te vinden voor de hoog opgelopen ruzie?

• zaterdag 24 april 2021
  • Categorie: , ,
  • Den Helder -Wie moet proberen de ruzie tussen kunstenaar Rob Scholte en de gemeente Den Helder op te lossen? ,,Daar zullen over en weer voorstellen over worden gedaan’’, zegt Ina Molenaar, advocaat van Rob Scholte.

Delano Weltevreden 24-4-2021

Het Amsterdamse gerechtshof heeft de gemeente aangeraden om in overleg met Scholte een oplossing te zoeken voor het betalen van de 550.000 euro die Den Helder van hem claimt. Volgens voorzitter mr. J.C. Toorman is de gemeente geen gewone partij. Van de gemeente Den Helder mag volgens hem worden verwacht dat die ook naar andere belangen kijkt dan de eigen inkomsten. Het zakelijke motief, het verhalen van bepaalde kosten op Rob Scholte, mag niet leiden tot allerlei schade voor de kunstenaar.

De echtgenote van Scholte, Lijsje Snijder, vertelde het hof dat een veiling het eind betekent van de kunstenaarscarriere van haar man. Een schilderij van het formaat waar het Rijksmuseum 45.000 euro voor heeft betaald wil de gemeente voor vierhonderd euro verkopen, schetste Snijder. Na zo’n veiling heeft kunst die Scholte maakt geen enkele waarde meer, stelt zij.

Concreet

Burgemeester en wethouders van Den Helder zijn niet ingegaan op een concreet voorstel van de kunstenaar: hij slaat de kunstcollectie op en neemt de opslagkosten voor zijn rekening en de gemeente geeft hem voldoende tijd om de 550.000 euro te betalen.

In plaats daarvan stelt het Helderse college mediation voor. ,,Mijn cliĆ«nt heeft altijd al mediation gewild’’, zegt advocaat Ina Molenaar. Als Den Helder en Scholte het eens zijn over de mediator, zal die met voorstellen komen voor het proces, weet de advocaat.

Noordhollands Dagblad