Het Paradijs op Aarde begint in Nederland

Dat paradijs begint hier in Nederland met de energietransitie.

22-4-2021

00:00:00 Noodzaak en het geluk van de energietransitie 00:05:10 Het Nederlands vernuft en ondernemerschap 00:14:51 Energie besparen 00:21:38 Energie schoon opwekken 00:31:32 Energietransitie dicht bij huis 00:42:10 Goede en foute warmtenetten 00:51:52 Energieopslag in een batterij 00:55:53 Waterstof in vaste vorm als energieopslag 01:13:07 Wat houdt ons nog tegen?

Een film van Ruud Koornstra. Camera & regie: Roos Koornstra Montage: Alberik Wouters Sound design: ESP Frits Landesbergen / Nanouck Brassers http://missioncontrol.energy/ Het Paradijs op aarde begint in Nederland (met de energietransitie). Stel je voor: het is 2030 en we leven inmiddels doordat we de zaken slim hebben aangepakt in een wereld zonder schaarste. Energie, vervoer, gezonde voeding: nergens is meer een tekort aan. Een droom? Niet volgens Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer, de nationale energiecommissaris, coördinator SDG7, voorzitter van het koplopers gilde bij MVO Nederland en voorvechter voor een betere wereld. In een tijd waarin rampen en crises de waan van de dag bepalen, is het misschien een beetje moeilijk voor te stellen. Maar volgens Koornstra is het écht waar: het paradijs op aarde – een radicaal andere wereld zonder schaarste – ligt binnen handbereik.

Dat paradijs begint hier in Nederland met de energietransitie. De prijs van schone energie, zoals zonne- en windenergie, duikt al jaren met een enorme rotgang omlaag. Steeds beter weten we deze praktisch oneindige bronnen van energie op te vangen en door te zetten naar onze samenlevingen. Tegelijkertijd weten we onze huidige industrie steeds zuiniger in te richten. Dat is ook niet zo moeilijk, want de fabrieken van vandaag werken nog steeds veelal met technieken die werden ontwikkeld na de Tweede Wereldoorlog; toen duurzaamheid nog geen issue was.

De energiebesparingen die nu doorgevoerd kunnen worden zijn daarom enorm.

Als laatste belangrijk onderdeel van deze duurzame energietransitie is het slim opslaan en distribueren van energie volgens het zogenaamde Internet der Energie. Zodra deze drie trends samenkomen – het slimmer opwekken en besparen van energie en het verstandig opslaan en distribueren– zal energie bijna gratis worden. Die kosten worden verwaarloosbaar. Schone energie zal voor iedereen daarom nagenoeg gratis worden. 'Uit bijna gratis energie, volgt al het andere. En daar begint het paradijs langzaam op te doemen. En Koornstra gaat door.

'Stel nou dat we gezondheid ook anders gaan inrichten? Zieke mensen weer beter maken is nu een verdienmodel. Maar als je het slim en goedkoper wil doen, zorg je dat mensen niet ziek worden. Koornstra: 'Tel dit allemaal bij elkaar op en daar ontstaat langzaam al een beetje dat paradijs op aarde. 'Klinkt het je toch nog een beetje als verre toekomstmuziek in de oren? Dan heeft Koornstra een boodschap: we zijn al lang begonnen. Niet in Silicon Valley, niet in China, maar gewoon hier in Nederland. 'Wij zijn de vernieuwers van de wereld,' zegt Koornstra.

'Ons koude kikkerlandje heeft bij uitstek alles wat er nodig is voor een totale systeemverandering: geld, kennis, technologie, onze geografische ligging en misschien nog wel het belangrijkste: ondernemingszin.

Vliegtuigen bedreigden onze zeevaartdominantie? We bouwden de eerste luchthaven ter wereld! Er bleek gas te liggen in Groningen? Binnen twaalf jaar lag er een volledige infrastructuur. 'En ook in de energietransitie zijn er vernieuwers genoeg. De eerste elektrische auto kwam gewoon uit Lochem. Koornstra zelf introduceerde de LED-lamp in 2006. Nu probeert Koornstra, die zijn activiteiten als ondernemer even aan de kant heeft gezet, de vernieuwers van vandaag het juiste zetje te geven. En daar ervaart hij nog weerstand. Niet omdat de technologie er nog niet is, maar omdat de huidige machthebbers ons oude economische systeem nog niet willen loslaten. En zo kan het dat een ondernemer die in Nieuwegein een pomp uitvond die niet stuk gaat, en waarmee tot zo’n vijfentwintig procent energie kan worden bespaard, zijn uitvinding nog steeds niet omarmd krijgt door de grote industriëlen. 'Terwijl je hem in maximaal drie jaar tijd hebt terugverdiend', roept Koornstra uit.

Zo kan het dat tuinders in het Westland, die met hun restwarmte Den Haag willen verwarmen, ineens een groene belasting "op hun dak" krijgen, waardoor het hele plan niet door kan gaan. De huidige wereld is nog gebaseerd op schaarste. Het moet stuk, het moet kapot, het moet weg, het moet verbranden. Want anders is er geen handel. Maar in een circulaire wereld is er geen handel meer, want alles blijft. Het enige dat van buiten komt, is energie, en dat is gratis. Aan overvloed kun je geen geld verdienen. 'Met deze film ˋHet Paradijs op aarde begint in Nederland (met de energietransitie) ´ wil hij de wereld overtuigen van zijn missie en van het lonkend perspectief.

Voor de film reisde Koornstra samen met zijn dochter Roos (camera/regie) door Nederland en sprak de met een keur aan ondernemers, wetenschappers en bestuurders uit de sector.

Het paradijs op aarde begint in Nederland