Facebook sluit gigantische groep voor vaccinatieslachtoffers

• maandag 26 april 2021
  • Categorie: , ,
  • Facebook heeft een populaire, snel groeiende groep verwijderd waarin leden verhalen plaatsten over negatieve bijwerkingen van het Covid-19 vaccin.

april 26, 2021

De social mediagigant heeft een groep van 120.000 leden gesloten die “vaccinatieslachtoffers en hun families” bijeenbracht.

De sluiting van de pagina volgt op de invoering door Facebook in februari van een verbod op een breed scala aan beweringen over Covid-19 vaccins. De lijst van verboden claims omvat de bewering dat vaccins bloedstolsels kunnen veroorzaken.

Facebook kondigde in februari aan dat alle gebruikers die berichten plaatsen over bijwerkingen van het Covid-19 vaccin, kunnen verwachten te worden geschorst.

Alle opmerkingen over vaccins die gevaarlijk zouden kunnen zijn of niet zouden werken, is nu verboden.

Men mag zelfs niet beweren dat het vaccin van AstraZeneca bloedstolsels kan veroorzaken.

De verboden claims omvatten “beweringen dat covid-19 vaccins mensen doden of ernstig schaden (bv. bloedstolsels veroorzaken)”, aldus Facebook in zijn regels.

Facebook beperkt niet alleen een breed scala aan claims over vaccins, maar voegt ook labels toe aan alle berichten over Covid-19 vaccins. Deze labels stellen dat vaccins veilig zijn en verwijzen gebruikers naar bronnen die Facebook als “gezaghebbend” heeft bestempeld, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

De acties van Facebook zijn vergelijkbaar met die van andere Big Tech-platforms die de afgelopen maanden ook hard hebben opgetreden tegen conversaties over vaccins. YouTube verbiedt video’s die ingaan tegen de “consensus” van de WHO over Covid-19 vaccins en voegt informatiepanelen toe aan sommige video’s die kijkers doorverwijzen naar de WHO en de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Twitter verbiedt ook “schadelijke misleidende” berichten over vaccins.

Deze onderdrukking van sceptische gesprekken over vaccins vindt plaats terwijl overheden wereldwijd massaal aandringen op de invoering van digitale vaccinpaspoorten die mensen dwingen hun vaccinatie- of teststatus aan te tonen om een bedrijfspand te betreden.

De groep kende een sterke groei van ongeveer 10.000 nieuwe leden per week toen hij door Facebook werd verwijderd, schrijft Reclaim The Net.