EMA-directeur heeft jarenlang gelobbyd bij Europa’s grootste farmaceutische organisatie

• woensdag 14 april 2021
  • Categorie: , , ,
  •  “In elke fatsoenlijke democratie zou men in zo’n geval spreken van een belangenconflict.”

14-4-2021

Van onze buitenlandredactie | 7 apr 2021 5:21 pm

Tot 1998 vertegenwoordigde Emer Cooke de belangen van groepen als AstraZeneca en Pfizer in de Europese koepelorganisatie https://www.efpia.eu/ voor de farmaceutische industrie. Zij werd in november 2020 directeur van het EMA. Een maand later kreeg het Corona-vaccin van Pfizer de goedkeuring van de EU, kort daarna gevolgd door dat van AstraZeneca. Zij wordt ook gezien als een vurig verdediger van AstraZeneca, ondanks de talrijke gemelde bijwerkingen.

Eerder in haar loopbaan werkte Emer Cooke, directeur van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA), vele jaren voor de farmaceutische industrie. Zo werkte zij tussen 1991 en 1998 voor de European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA), een Europese koepelorganisatie waarvan talrijke farmaceutische bedrijven lid zijn – waaronder AstraZeneca, Johnson & Johnson en Pfizer. De centrale doelstelling van de EFPIA is de verbetering van het concurrentievermogen van op onderzoek gebaseerde farmaceutische bedrijven in Europa in het regelgevings- en politieke klimaat. Zo heeft dit orgaan, in samenwerking met de regelgevende instanties voor geneesmiddelen en de farmaceutische verenigingen, het onder meer mogelijk gemaakt de goedkeuringen van geneesmiddelen tussen de Europese Unie, de VS en Japan te harmoniseren. Na onder meer bij de WHO te hebben gewerkt, begon Cooke uiteindelijk op 16 november 2020 als eerste vrouw aan haar huidige functie als directeur van het EMA. Kort daarna werden de Corona-vaccins door drie farmaceutische bedrijven goedgekeurd voor gebruik in de EU:

Pfizer en BioNTech’s Corona-vaccin op 21 december 2020.

het Corona-vaccin van AstraZeneca op 29 januari 2021.

Het Corona-vaccin van Johnson & Johnson op 12 maart 2021.

Op de website van het EMA staat op het CV van Cooke dat zij 30 jaar beroepservaring heeft. Van 1985 tot 1991 was Cooke werkzaam in verschillende functies in de Ierse farmaceutische industrie. In 1991 trad zij toe tot de raad van bestuur van de EFPIA, waar zij tot 1998 actief was als manager regelgevingszaken. Tegelijkertijd werkte zij als beleidsadviseur op het gebied van farmaceutische vraagstukken. Van 1998 tot 2002 stond zij aan het hoofd van de farmaceutische afdeling van de EU-Commissie. Van daaruit maakte zij de overstap naar het EMA, waar zij tot 2016 de functie van hoofd Inspectie en hoofd Internationale Zaken bekleedde. Na vier jaar bij de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), waar zij directeur was van de afdeling regelgeving en prekwalificatie, nam zij in november 2020 de voorzittershamer van het EMA over.

De EFPIA is de lobbyorganisatie voor Europa’s grootste farmaceutische bedrijven en vertegenwoordigt enkele van de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld – waaronder bekende Duitse bedrijven als Bayer en Merck en het Zwitserse Novartis. Tot de leden van de EFPIA behoren ook drie bedrijven die bekend staan als ontwikkelaars van Corona-vaccins: AstraZeneca, Johnson & Johnson en Pfizer.

In een toespraak in het Oostenrijkse parlement vroeg Gerald Hauser, lid van de Oostenrijkse Vrijheidspartij (FPÖ), zich af of iemand met zo’n sterke farmaceutische achtergrond als Cooke wel een onbevooroordeelde beslissing over een goedkeuring kon nemen. Hauser benadrukte dat het EMA met Emer Cooke aan het hoofd stond van “een lobbyist van de farmaceutische bedrijven die nu de goedkeuring van hun Covid-vaccins aanvragen”. Het was hoogst bedenkelijk, zei hij, dat uitgerekend Cooke nu verantwoordelijk was “voor de goedkeuring, voor de controle en voor de werkzaamheid van geneesmiddelen en vaccins – zoals bijvoorbeeld voor AstraZeneca”. Hauser vatte het samen:

In het geval van AstraZeneca heeft met name Emer Cooke ervoor gepleit de goedkeuring van de EU te handhaven, ondanks het feit dat talrijke gevallen van cerebrale veneuze trombose, waarvan sommige met dodelijke afloop, zijn gemeld in verband met de vaccinatie van AstraZeneca. In een videoboodschap pleitte Cooke voor voortzetting van de vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin – hij zei dat de voordelen zwaarder wegen dan de risico’s. Het EMA heeft het vaccin van AstraZeneca als “veilig en doeltreffend” beoordeeld. de Na weken van aarzeling heeft Marco Cavaleri, hoofd vaccinatie bij het EMA, dinsdag in een interview met de media bevestigd “dat er een verband is met het vaccin”. Het EMA als instelling krabbelde onmiddellijk terug: de zaak was nog in onderzoek.

Woensdag verklaarde het EMA dat het zich zou blijven houden aan het vaccin Corona van de fabrikant AstraZeneca. Ondanks zeer zeldzame gevallen van bloedstolsels in de hersenaders blijft het EMA het gebruik van het vaccin zonder enige beperking aanbevelen. Cooke verklaarde in Amsterdam: “De voordelen van de werkzame stof bij de bestrijding van Covid-19 moeten aanzienlijk hoger worden ingeschat dan de risico’s.”

Voor 2021 raamt het EMA zijn totale begroting op iets minder dan 385,9 miljoen euro. Daarvan is 55,5 miljoen euro afkomstig uit EU-fondsen (ongeveer 14 procent). 330,4 miljoen euro is afkomstig van vergoedingen die door farmaceutische bedrijven worden betaald (ongeveer 86 procent). De begroting van het EMA is de afgelopen jaren gestaag en aanzienlijk gegroeid: in 2018 was dat nog 306,6 miljoen euro, in 2019 315 miljoen euro en vervolgens in 2020 355,8 miljoen euro. Het aandeel van de farmaceutische industrie bedroeg “slechts” 87 procent in 2020, en 93 procent in 2019 en 2018.

Het EMA liet een vraag van RT DE [RT Duitsland, red.] onbeantwoord over het lobbyverleden van EMA-directeur Cooke en de invloed van de farmaceutische industrie op de besluiten van het EMA voor de goedkeuring van vaccins.

Video (Duits) https://www.youmaker.com/video/b6e0c046-dc0e-4169-a2e5-a8bfe13cdff0

VIRUSWAARHEID