Bezwaren uit 2019 tegen het stadhuis worden niet alsnog behandeld. ’De democratie is in Den Helder allang ten grave gedragen’

• maandag 19 april 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER - Oude bezwaren tegen het stadhuis worden niet alsnog behandeld. Dat hebben burgemeester en wethouders aan erfgoedstichting SBCE gemeld. Voorzitter Paul Schaap reageert boos: ,,De democratie in Den Helder is allang ten grave gedragen.’’

Delano Weltevreden 19-4-2021

Op 25 februari 2019 gaf de gemeenteraad het college toestemming om het stadhuis te vestigen in twee gebouwen op Willemsoord. Daartegen zijn ruim 130 bezwaren ingediend. Een deel daarvan is behandeld. Op advies van de bezwarencommissie zijn die bezwaren niet ontvankelijk verklaard. Het ging volgens de commissie om een intern financieel besluit waartegen geen bezwaar mogelijk was. De gemeenteraad heeft dat advies overgenomen.

De rechter oordeelde vorig najaar echter dat de gemeenteraad met het besluit in feite ook een locatiebesluit heeft genomen. Paul Schaap vindt daarom dat de bezwaren uit 2019 alsnog moeten worden behandeld.

Dat gaat niet gebeuren, zegt het college. In de eerste plaats omdat de erfgoedstichting de beslissing op bezwaar destijds niet juridisch heeft aangevochten. De beslissing is daarom onherroepelijk geworden.

Geen partij

Ook kan de erfgoedstichting volgens het college niet vragen om behandeling van de bezwaren van derden, omdat de stichting daarin geen partij is.

Schaap reageert boos: ,,Opnieuw een blijk van de krampachtige wijze waarop tegenstanders van het stadhuis op Willemsoord het bos in worden gestuurd. Van de ruim 130 ingediende bezwaren zijn er maar enkele in behandeling genomen en vervolgens niet ontvankelijk verklaard. De andere bezwaren zijn gewoon genegeerd. Ik roep dan ook de indieners ervan op om opnieuw behandeling van hun bezwaren te vragen.’’

De voorzitter van de erfgoedvereniging is ook teleurgesteld in de nieuwe burgemeester van Den Helder. Hij heeft de afwijzing namens het college ondertekend: ,,Deze man is mede binnengehaald vanwege zijn goede reputatie qua integriteit. Welnu, in het stadhuisdossier is de integriteit van het college en de coalitiepartijen ver te zoeken. De burger het één beloven, dit vastleggen in een coalitieakkoord en vervolgens tegen alle beloften in iets geheel anders gaan doen. Bezwaren hiertegen worden niet getolereerd en de burger staat buiten spel. De democratie is in Den Helder allang ten grave gedragen. Dat de nieuwe burgemeester hier klakkeloos in meegaat, is stuitend. Hij staat daarmee niet boven de partijen, maar is aanvoerder geworden van een dictatoriaal bestuur dat het in Den Helder met de steun van dogmatische coalitiepartijen voor het zeggen heeft. Wat een teleurstelling. De afrekening komt met de komende gemeenteraadsverkiezingen.’’

De burgemeester wil niet reageren op de uitlatingen van Schaap.

Noordhollands Dagblad