Beleggers die huizen opkopen en daarmee de huizenprijzen opdrijven: die kun je te lijf gaan met een bewoningsplicht.

• zaterdag 17 april 2021

• HOLLANDS KROON -  ANNA PAULOWNA - Maar is dat wel nodig in Hollands Kroon?

Winnie van Galen 16-4-2021

Voor partijen die hun geld beleggen in huizen wordt Hollands Kroon mogelijk oninteressant. Op aandrang van de gemeenteraad gaat het college van B en W onderzoeken of er een bewoningsplicht nodig is.

Deze plicht houdt in dat de koper van een huis er ook zelf moet gaat wonen. Partijen die speculeren met woningen zouden met een dergelijke maatregel worden ontmoedigd.

Over een bewoningsplicht werd donderdag tijdens een vergadering van de gemeenteraad een motie ingediend door PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie. Volgens de initiatiefnemers worden huizen in het bezit van beleggers veelal duur verhuurd wat tot een prijsopdrijvend effect op de woningmarkt leidt.

De motie die raadsbreed is ondersteund werd later weer ingetrokken. Dat gebeurde na de toezegging van wethouder Theo Groot dat hij gaat onderzoeken hoe de vork in de steel zit. Zo laat hij inventariseren aan wie de nieuwbouwwoningen in de gemeente zijn verkocht.

’Te ver’

Daarbij gaat het onder meer om Elshof-Zuid in Anna Paulowna, Nieuw Colhorn in Kolhorn en de zestig woningen in ’t Veld-Noord. In het geval daar particuliere of institutionele beleggers op zijn gedoken is het ook de vraag welke gevolgen dit heeft, aldus Groot die liet weten vooralsnog geen signalen te hebben ontvangen dat het probleem in Hollands Kroon speelt. ,,Misschien liggen we daarvoor te ver van de Randstad af.’’

Noordhollands Dagblad