WEINIG STEUN BIJ PROCEDURES TEGEN DE OVERHEID

• zondag 7 maart 2021
  •    Ondanks het enorme leed dat de toeslagenaffaire blootlegde......

WEINIG STEUN BIJ PROCEDURES TEGEN DE OVERHEID

Ondanks het enorme leed dat de toeslagenaffaire blootlegde, is het voor burgers met een kleine beurs nog altijd lastig om rechtsbijstand te krijgen bij complexe bezwaarprocedures tegen de overheid, meldt Trouw.

Ondanks het enorme leed dat de toeslagenaffaire blootlegde, is het voor burgers met een kleine beurs nog altijd lastig om rechtsbijstand te krijgen bij complexe bezwaarprocedures tegen de overheid, meldt Trouw.

Zelf afhandelen

Dat speelt niet alleen bij de Belastingdienst, maar ook bij instanties als het CBR, Dienst Uitvoering Onderwijs en gemeenten. De Raad voor Rechtsbijstand oordeelt in deze gevallen veelal dat burgers die het niet eens zijn met de beslissing van de overheidsinstanties de zaken zelf kunnen afhandelen.

Bureaucratie

Maar uit de praktijk blijkt dit geloof in de zelfredzaamheid van de burger veelal te groot, en dat burgers zelf verdwalen in de bureaucratie. Sociaal advocaten zien dat deze bezwaarzaken veel te complex zijn om zelf af te wikkelen, terwijl juist in deze bezwaarfase ingrijpende gevolgen als grote schulden voorkomen kunnen worden. Burgers zijn vaak onvoldoende juridisch onderlegd om op de juiste manier bezwaar te maken, blijkt uit ervaringen die belangenbehartiger VSAN (Vereniging Sociale Advocatuur Nederland) opvroeg bij haar leden.

Recht

Ook weten burgers niet altijd waar ze recht op hebben of wat voor grote gevolgen ogenschijnlijk kleine boetes kunnen hebben.

BINENLANDS BESTUUR