RECHTBANK: TER INZAGE LEGGEN NIET VOLDOENDE

• woensdag 24 maart 2021
  •  Een gemeente kan niet volstaan met het ter inzage leggen ,,,,,,,

RECHTBANK: TER INZAGE LEGGEN NIET VOLDOENDE

Een gemeente kan niet volstaan met het ter inzage leggen als een inwoner uitdrukkelijk heeft gevraagd om toezending van stukken, zo blijkt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland.

Een gemeente kan niet volstaan met het ter inzage leggen als een inwoner uitdrukkelijk heeft gevraagd om toezending van stukken, zo blijkt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland.

Bezwaar

Een vrouw uit Noord-Holland had bezwaar aangetekend tegen de vaststelling van de WOZ-waarde van haar woning door de gemeente. Zij meende dat haar huis ten onrechte was vergeleken met omliggende woningen, die volgens haar in veel betere staat, veel luxer, betere afgewerkt en compleet gerenoveerd waren. De vrouw vroeg de gemeente haar de stukken te leveren waaruit zou blijken hoe de waarde van de kavel was opgebouwd, de taxatiekaart en welke kavels de gemeente had gebruikt ter vergelijking.

Toesturen

Wat betreft het bezwaar tegen de hoogte van de vastgestelde WOZ-waarde stelde de rechtbank de vrouw in het ongelijk. De gemeente had dat op de juiste wijze gedaan en met alle factoren die van belang waren rekening gehouden. De rechtbank vond echter wel dat de gemeente niet had mogen volstaan met het ter inzage leggen van de stukken, maar deze wel degelijk op verzoek van de vrouw had moeten toesturen. Reden voor de rechtbank om de gemeente te veroordelen tot het betalen van de proceskosten van ruim duizend euro.
    Binnenlands Bestuur