Plek zoeken voor windmolens langs gemeentegrens moet afgestemd worden met buurgemeenten, gaat provincie op toezien

• dinsdag 9 maart 2021
  • Categorie: , ,
  • HAARLEM

Gedeputeerde Staten gaan er bij gemeenten op aandringen met buurgemeenten adequaat af te stemmen waar ze in de toekomst windmolens denken te kunnen gaan plaatsen.

Peter Schat 8-3--2021

Die opdracht kreeg GS maandag van Provinciale Staten van Noord-Holland, die met 31 stemmen voor en 21 tegen een motie van die strekking aannamen, ingediend door Denk en JA21.

Het was de indieners van de motie, Süleyman Koyuncu van Denk en Eric Jensen van JA21, opgevallen dat bij het meten van draagvlak voor plaatsen van windturbines alleen gekeken is naar de bewoners van het zoekgebied zelf.

Hoe bewoners in buurgemeenten denken over de mogelijke plaatsing van windturbines direct aan hun grenzen is niet onderzocht, terwijl die óók directe gevolgen heeft op hun leefomgeving. Gemeenten klagen over deze handelwijze van hun ’buren’, was de Statenleden gebleken: ,,De reeds uitgevoerde draagvlakonderzoeken zijn ontoereikend, omdat het niet de meningen peilde van bewoners van buurgemeenten. Het is een democratisch recht je stem gehoord te laten krijgen over zaken die je eigen leven direct beïnvloeden.’’

SP-Statenlid Eric Smaling greep in het vragenuurtje van de Statenvergadering van maandag terug op het RTL-verkiezingsdebat van vorige week, waarin VVD-lijsttrekker Marc Rutte in de richting van GroenLinks-lijsttrekker Jesse Klaver stelde dat diens partij bij de verkiezingen een hoop kiezers zou verliezen in het Groen-Links-minded IJburg. Die waren schrik aangejaagd met het beeld van grote windturbines in het IJmeer pal bij hun wijk. ,,Ziet u ook zelf niet in dat het draagvlak voor de energietransitie wegvalt als dit beeld tot stand gaat komen van die enorme turbines bij IJburg’’, vroeg Smaling aan gedeputeerde Edward Stigter van Klimaat, een partijgenoot van Klaver.

,,Er zijn onmiskenbaar verkiezingen in aantocht’’, reageerde Stigter. ,,Als een partijleider ergens een uitspraak over doet, is dat iets anders dan een uitlating van een minister of premier. Wij zullen toetsen of de locaties passend zijn bij de provinciale regelgeving.’’ Daar nam Smaling geen genoegen mee: ,,Er is nog veel onduidelijk over de gezondheidseffecten van dergelijke turbines. Geluid, slagschaduw, stress, slapeloosheid, afname van productiviteit. Ik begrijp niet dat u daar blind voor blijft en niet ziet dat dit een surrealistische casus is, die turbines bij IJburg.’’

Dat het beeld surrealistisch is, beaamde Stigter. ,,Er wordt ook een surrealistisch beeld neergezet van grootte van de turbines en afstand tot de bebouwing, terwijl het enige wat bekend is dat molens daar niet hoog kunnen reiken vanwege de aanvliegroutes van Schiphol. Het is een zoekgebied en er wordt gekeken wat daar mogelijk is. Als er niets kan, zal het zoekgebied daar verdwijnen.’’

Jaap Hollebeek, Statenlid van de Partij voor de Dieren, zag ’dat er verharding optreedt tussen mensen die doen alsof windmolens het verschrikkelijkste is in de wereld en mensen die zeggen dat er niets aan de hand is’. ,,Hoe kunnen wij nou eens omgaan met deze chaos? Laten we daar eens in de Staten rustig over praten. Dit leidt nergens toe.’’

Noordhollands Dagblad

Hoeft toch helemaal geen probleem te zijn, de windmolens gewoon wat verder van de grens afzetten en dan is de Gemeente blij en de :Provincie. Kunnen ze zichzelf op de borst slaan over zoveel daadkracht.