Leegstaand café Het Wapen van Wieringerwaard wordt een hotel met twintig kamers en nee, ’geen migrantenhotel’

• woensdag 31 maart 2021

•  HOLLANDS KROONWIERINGERWAARD

Op de plek waar nu nog het leegstaande café Het Wapen van Wieringerwaard staat moet een hotel met twintig ruime kamers komen. Investeringsmaatschappij De Goede Steen uit Obdam heeft een plan ingediend bij Hollands Kroon. De welstandscommissie is akkoord.

Leo Blank 30-3-2021

Het voormalige etablissement uit 1798 staat na het faillissement in 2018 leeg. Ramen zijn dichtgespijkerd, het verval laat zijn sporen achter.

Maar als de voortekenen niet bedriegen komt daar binnenkort verandering in. De Goede Steen wil op deze locatie samen met eigenaar Jan de Boer van het gelijknamige bouwbedrijf uit Edam een hotel neerzetten. De Boer kocht het pand uit het faillissement en wilde in de afgelopen jaren niet zeggen welke plannen hij ermee had.

Gedetailleerd

André Jansen van De Goede Steen is spraakzamer, al vindt hij het in dit stadium nog te vroeg op gedetailleerd in te gaan op vragen. Hij bevestigt dat bij Hollands Kroon een plan is ingediend dat uitgaat van een hotel met ongeveer twintig ruim bemeten kamers. ,,Die hebben de uitstraling van een appartement met een eigen keukentje. Waar gasten min of meer zelfstandig verblijven.”

Jansen neemt resoluut het idee weg dat het gaat om een verblijfsgebouw voor arbeidsmigranten: ,,Zeker niet. Het krijgt echt een hotelfunctie met gasten die hier korte tijd verblijven.”

De welstandscommissie is volgens hem akkoord gegaan met de opzet. Binnenkort wordt een officiële aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij Hollands Kroon.

Het toekomstig hotel bestaat uit een begane grond en eerste verdieping. Het wordt even hoog als het huidige Wapen van Wieringerwaard en krijgt dezelfde stolpachtige uitstraling.

Aannemer

Over de verdere voortgang kan André Jansen geen uitspraken doen: ,,Dat hangt van zoveel factoren af. Hoe snel werkt de gemeente? Vinden we op korte termijn een aannemer en is er voldoende materiaal beschikbaar? Momenteel gelden in de bouw lange wachttijden. Het zou mooi zijn als we volgend jaar stappen kunnen zetten met de sloop en herbouw.”

Een eerder ingediend plan dat uitging van een appartementencomplex werd volgens hem niet goedgekeurd door de gemeente omdat op de locatie een horecabestemming rust. Bij de gemeente Hollands Kroon was dinsdagmiddag niemand beschikbaar voor een reactie.

Noordhollands Dagblad