Kajsa’s sociale werkplaats

• maandag 29 maart 2021
  • Categorie:
  • Dat politiek Den Haag en dan met name Vak K niets anders is dan een sociale werkplaats voor de meest talentlozen onder ons, wisten we al. Maar dat de jonkvrouw en de voormalig burgemeester nóg dommer zijn dan Jesse Klaver, is op z’n minst schokkend.

28-3-2021

(Door: Ebru Umar

Het heeft geen zin om Kajsa Ollongren de grond in te schrijven; haar soort kan álles kapotmaken, álles fout doen en tóch zacht landen. Ik gok op een functie bij KLM of Shell, en anders wel iets in de zorg of bij een verzekeraar. Afkomst is van belang, vrienden zijn belang en ach als knappe vrouw (en man ook) maakt het niet zoveel uit of je iets kunt. Hoewel daar eerlijkheidshalve natuurlijk wel een pas op de plaats gemaakt moet worden. Kajsa Ollongren kan twee dingen extreem goed: de democratie slopen én geen antwoord op vragen geven. Oh, en ziek zijn natuurlijk op een ministerssalaris. Kan ze ook niets aan doen. Kajsa is de Neelie van deze tijd, de vrouw omdat het moet, de vrouw zodat we kunnen zeggen ‘we hebben er al een’. En als die ene macht heeft, laat ze niet meer los. Good for her. En uiteindelijk ook good for us, ze is weg uit Den Haag. Weg, om zacht te landen, op een plek waar we ervoor kunnen kiezen haar kunnen mijden.

Die andere vrouw wil maar niet weg. Telkens. Weer. Hoor en zie je haar o-ver-al. Annemarie Jorritsma, moeder van twee dochters die ze als baby structureel te weinig te eten gaf zodat ze later niet zo zouden worstelen met obesitas als zij. Hey, heeft ze me zelf verteld dus nee, dit is geen fat shaming. Ik vond het wel aardig van haar, vooruitdenkend ook. Knap hoe ‘slank’ ze momenteel is, kan ik best een voorbeeld aan nemen maar voor de rest? Gebrek aan integriteit en machtshonger heeft een gezicht: Annemarie Jorritsma. En dat terwijl het te prijzen is dat iemand van haar generatie een eigen carrière heeft en zich niet door haar man heeft laten onderhouden maar moest dat nou echt in de politiek? Of was dat de enige plek waar ze haar wilden hebben? We verdienden blijkbaar niet beter.

goeie laarzen wel

Hebben de dames door de beginnersfout der beginnersfouten hun taak als verkenner neergelegd, de rituele paringsdans gaat gewoon door. Terwijl iedereen en z’n moeder allang weet dat Rutte Vier zal bestaan uit VVD, D66, CDA en CU (34, 24, 15 en 5 zetels telt op tot 78), wordt voor de bühne nog keurig geflirt met Ja21. Kaag wil geen realisten in de regering, maar heeft een andere reden nodig om de boel af te schieten dus daar gaat nu tijd aan verspild worden. Paringsdans + Ritueel = Politiek.

Sorry Nederland: júllie wilden dit. Júllie wilden meer meer Rutte, meer meer toeslagenaffaire, meer meer integriteitsaffaires, meer meer EU, en laten we vooral niet vergeten: meer meer Dilan en Kauthar. Ondanks de aftocht van Jorritsma en Ollongren blijft de Tweede Kamer onder Rutte precies wat het al eeuwig is: een sociale werkplaats voor de meest talentlozen onder ons.

Nog even dit: mijn columns zijn gratis te lezen. Wil je me steunen (dank je wel!), dan kan hier – te gek!

Klik hier