Joost Eerdmans en Rob Roos – Met wind- en zonne-energie is het onmogelijk om Nederland van energie te voorzien

• donderdag 4 maart 2021
  • Categorie: , , ,
  •  Nederland kan wel een gidsland worden met een pleidooi voor kernenergie

Door:  &  ,  03 maart 2021

Nederland loopt voorop in de klimaatdiscussie. We hadden als eerste een Klimaatwet en ons Klimaatakkoord is eigenlijk een voorloper op de Europese Green Deal, het allesomvattende programma van de EU om CO2-neutraal te worden. Daardoor ontdekken we nu ook als eerste dat hernieuwbare energie, zoals wind-, zonne-energie en biomassa, geen oplossing bieden. De weerstand onder de bevolking neemt toe omdat mensen zich in toenemende mate geconfronteerd zien met de destructieve gevolgen van deze ondemocratische keuzes. Kerncentrales zijn goedkoper en nemen véél minder plaats in. Nederland kan zo opnieuw een modelland worden voor de rest van Europa.

‘Wind- en zonneparken eisen een ongelofelijke hoeveelheid ruimte op’

Niemand wil windturbines van 250 meter hoog in zijn achtertuin (weet dat de Euromast in ons Rotterdam ‘slechts’ 185 meter hoog is!). Geen natuurliefhebber wil tienduizenden voetbalvelden vol zonnepanelen aanleggen in onze mooie polders. Toch zullen ze er komen, althans als we via zon- en windenergie onze uitstoot willen beperken.

De conservatieve fractie waar JA21 in het Europees Parlement toe behoort, heeft samen met de liberale Renew-groep een onafhankelijke studie laten uitvoeren naar de verschillen tussen wind- en zonne-energie versus kernenergie in het halen van de klimaatambities van de EU. Een team van top-experts kwam tot de conclusie dat het met wind- en zonne-energie praktisch onmogelijk is om Nederland van energie te voorzien. We zouden (letterlijk) heel Nederland moeten volbouwen om ook maar in de buurt te komen van onze elektriciteitsbehoefte, die door de verschuiving naar meer elektrisch alleen maar toe zal nemen.

Wind- en zonneparken eisen namelijk een ongelofelijke hoeveelheid ruimte op. Om ons jaarlijks energieverbruik van 3000 petajoule op te wekken met wind- en zonneparken zouden we in het meest gunstige geval een oppervlakte nodig hebben van Noord-Holland, Friesland, Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant bij elkaar. In het slechtste geval hebben we de omvang van 1,8 maal Nederland nodig. Onmogelijk dus.

‘Vanuit ruimtelijke planning bekeken is kernenergie een no-brainer

Doordat de vermogensdichtheid van kernenergie gemiddeld 150 tot 500 keer hoger is dan die van wind- en zonne-energie, kunnen we dezelfde stroomhoeveelheid opwekken met nucleaire energie op een oppervlakte half zo groot als Rotterdam. Het volgende kabinet moet zoeken naar plaatsen waar we compacte en veilige centrales kunnen zetten, beginnend bij de plekken waar onze kolencentrales staan. Vanuit ruimtelijke planning bekeken is kernenergie een no-brainer.

En is kernenergie dan niet duurder? Ook dat klopt niet, zo blijkt. Zelfs als we uitgaan van een grote efficiëntieverbetering bij zon- en windparken, blijft kernenergie in 2050 goedkoper. De enorme kosten voor aanpassingen aan het elektriciteitsnet -noodzakelijk voor aansluiting van windturbines op zee of zonneparken op land- zijn dan nog niet eens meegenomen. Maar, ook hier komt kernenergie als goedkoopste optie naar voren.

Nederland en de EU doen er dus goed aan, in het licht van de ruimtelijke en economische effecten van hernieuwbare energie ten opzichte van kernenergie, een programma voor een ‘Nucleaire Renaissance’ te lanceren. Er moet op Europees en nationaal niveau een gelijk speelveld gecreëerd worden inzake subsidies, financiering en regelgeving voor alle technologieën voor elektriciteitsopwekking. Op dit moment wordt zon- en wind namelijk bevoordeeld en kernenergie gediscrimineerd. In onze studie – waarvan een Nederlandse uitgebreide samenvatting te vinden is op Nucleairerenaissance.nl – doen de auteurs twaalf aanbevelingen om kernenergie en hernieuwbare energie op gelijke voet te plaatsen.

‘Wij gaan graag aan tafel om van Nederland een gidsland te maken als het gaat om energiebeleid’

We hopen dat dit onderzoek – dat beoordeeld werd door onder meer professor William Nordhaus, Nobelprijswinnaar in de economie 2018 en andere vooraanstaande wetenschappers en deskundigen – door politici van de andere partijen zal worden gelezen.

Wij gaan graag aan tafel om van Nederland een gidsland te maken als het gaat om energiebeleid. Maar dan wel met kernenergie en niet met windmolens. Goed voor de natuur én beter voor onze portemonnee. Wie doet er mee?