In het gelid voor vrijheid

• zaterdag 27 maart 2021
  •  James Roolvink met veteranen Ard Daniëls en Madhu Kasi

Verenigd en standvastig: “Ons land, waar we trots op zijn, mogen we niet kapot laten gaan”

Veteranen van de Nederlandse strijdkrachten schreven geschiedenis zaterdag 20 maart op het Museumplein in Amsterdam door zich op te stellen tussen politie en demonstranten.

Twee van de initiatiefnemers, Ard Daniëls en Madhu Kasi, die beiden in Afghanistan hebben gediend, vertellen interviewer James Roolvink wat hun heeft bewogen tot hun initiatief, dat zij de naam hebben gegeven: In Het Gelid Voor de Vrijheid.

“Wij staan in het midden,” legt Daniëls uit. “Wij zijn er voor de politie en voor de demonstranten. Om ervoor te zorgen dat er vreedzaam gedemonstreerd kan worden. Dat is een grondrecht in Nederland.” Volgens Daniëls mag het uitoefenen van een grondrecht geen punt van discussie zijn. “Je kunt niet zeggen, vandaag heb je een grondrecht, morgen niet.”

Hij ziet dat het recht op demonstratie zwaar in de verdrukking is gekomen. “Door het geweld van de overheid worden mensen bang gemaakt om te demonstreren.” De reden voor hem om in actie te komen was het “disproportionele geweld” dat hij bij enkele demonstraties had waargenomen. Ook de invoering van de avondklok raakt hem. “In principe is er nu zelfs een 24 uurs-klok. De regering kan iedereen thuis houden als ze dat willen.”

Kasi benadrukt dat de veteranen er niet staan om een bepaalde mening te verkondigen. “Iedereen heeft een andere mening over de coronamaatregelen. Iedereen is er door geraakt, zowel de mensen die voor als tegen de maatregelen zijn. Dat mag. Net als iedereen in Nederland zijn eigen religie mag hebben.” Het gaat volgens haar niet om welke mening je hebt, maar om het recht om die te uiten.

“Ik vond het moeilijk om te zien hoe mensen letterlijk tegenover elkaar stonden bij die demonstraties,” zegt Kasi. “Daarom heb ik me bij In Het Gelid Voor de Vrijheid aangesloten. Ik dacht, wat gebeurt hier? Dit is ons land, waar we trots op zijn. Dat mogen we niet kapot laten gaan.”

Kasi en Daniëls beklemtonen dat ze met hun initiatief ook de politie willen ondersteunen. Er is in de media veel te doen geweest over een foto die laat zien hoe de veteranen de militaire groet brengen aan de politiemensen, terwijl een waterstraal van een waterkanon over hun hoofden heen gaat. Volgens de twee is die foto door velen verkeerd geïnterpreteerd.

“De groet is een teken van respect,” zegt Daniëls. “We wilden er mee laten zien dat we de politie respecteren.”

“In de media is beweerd dat de politie de veteranen omver zou hebben gespoten, maar de foto laat duidelijk zien dat dat niet waar is,” verklaart Kasi. “Wat ik zie is een Irak-veteraan, iemand die in Kosovo heeft gediend, in Libanon, Afghanistan, die vreselijk leed hebben gezien en die dat niet wensen voor hun land, waar ze voor hebben gevochten. Met je eer en je baret en een goed hart sta je daar.”

De twee veteranen zijn ervan overtuigd dat diezelfde gevoelens aanwezig zijn bij de politiemensen, die orders moeten uitvoeren. “Wij weten wat het is om in hun schoenen te staan.”

Daniëls zegt door te gaan met zijn actie “tot het niet meer nodig is”. Zijn boodschap is: standvastigheid. Kasi omschrijft haar missie in één woord met: verenigen.

Deze video is geproduceerd door Café Weltschmerz.
    Café Weltschmerz gelooft in de kracht van het gesprek en zendt interviews uit over actuele maatschappelijke thema’s.
    Wij bieden een hoogwaardig alternatief voor de mainstream media.

Café Weltschmerz is onafhankelijk en niet verbonden aan politieke, religieuze of commerciële partijen.

Waardeer je onze video’s?
    Help ons een in de strijd naar een eerlijker Nederland, vrij van censuur en Steun Café Weltschmerz. https://steun.cafeweltschmerz.nl/

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen in je mailbox?