Hollands Kroon diep door het stof voor De Telegraaf na wob-verzoekdatacenters in de Wieringermeer.

• dinsdag 9 maart 2021
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Het gemeentebestuur van Hollands Kroon is diep door het stof gegaan voor de redactie van De Telegraaf, tijdens een zitting van de bezwaarschriftencommissie. De gemeente moest erkennen dat een wob-verzoek van de krant naar informatie over datacenters en windmolenparken zeer onvolledig is beantwoord.

Het wob-verzoek van Telegraafverslaggever Mike Muller is niet alleen te laat, maar ook onvolledig beantwoord. De verslaggever kreeg weliswaar zo’n vijfduizend documenten, waaronder mailverkeer tussen ambtenaren, wethouders, andere overheidsinstanties en de exploitanten van de datacenters. Maar bij die informatie ontbraken alle bijlagen, en voorts kwam de verslaggever er bij lezing snel achter dat de lakstift te rigoureus ter hand was genomen bij het weglakken van namen van ambtenaren en bestuurders, zo betoogde hij tijdens de digitale zitting van de bezwaarschriftencommissie.

Fouten

De gemeente was het hier deels mee eens en ging diep door het stof. Op veel bezwaarpunten kreeg de journalist achteraf gelijk, dus er komen nog veel documenten zijn kant op. ,,Laat vooropgesteld duidelijk zijn dat de gemeente absoluut geen intentie heeft om documenten achter te houden. De gemeente wil medewerking verlenen aan alles wat de wob van haar vereist, en zal dat ook doen. Daar waar fouten zijn gemaakt in het primaire besluit, zal zij dat zoveel mogelijk willen verbeteren en in heroverweging een goed besluit nemen”, aldus Frank Horstman namens de gemeente. ,,In het proces zijn onder hoge tijdsdruk in dit gigantische verzoek her en der fouten gemaakt en dat had niet mogen gebeuren. Excuses dus aan De Telegraaf.’’

College-app

Ter zitting vroeg de journalist opnieuw het whatsapp- en sms-verkeer van ambtenaren en bestuurders op over datacenters en windmolenparken. Hij wees op jurisprudentie waarin staat dat zelfs informatie van privé-telefoons van ambtenaren moet worden opgehoest voor een wob-verzoek.

Hiertegen ging de gemeentelijke vertegenwoordiger Frank Horstman in verzet. Hij wees op een uitspraak van de Raad van State waarin staat dat informatie op privé-telefoons is uitgezonderd. Dat geldt volgens de journalist in ieder geval niet voor de apps die over datacenters en windmolenparken gaan en die in zogeheten ’college-app’ en ’coalitie-app’ zijn uitgewisseld. Die groepsberichten moeten zeker openbaar worden gemaakt, vindt de verslaggever.

Om de discussie over wat er nu wel en niet geopenbaard moet worden, zonder tussenkomst van de rechter te beslechten, stelde Muller de gemeente voor om - zoals elders wel gebeurt - een onafhankelijk bureau in te huren dat alle opgevraagde informatie beoordeelt. Hier wilde de gemeente niets van horen. De ambtenarij van de gemeente neemt deze ’herkansing’ dus ook zelf ter hand. Hoewel er bij de behandeling van het wob-verzoek flink wat fouten zijn gemaakt, zal dat geen tweede keer gebeuren, beloofde Horstman namens de gemeente.

Noordhollands Dagblad

Komt Hollands Kroon landelijk gezien nog wel eens in een positief daglicht te staan?
    Het is de laatste tijd kommer en kwel vanwege Meskers met in zijn kielzog Groot die er voor de bewoners van Hollands Kroon een puinhoop van maken.
    De fossielen in de gemeente zullen ongetwijfeld VVD en CDA gaan stemmen omdat ze dat hun hele leven al hebben gedaan en nadenken is er natuurlijk niet meer bij.